09 september 2009

Barnmorska hit och barnmorska dit

Just nu känns det som jag inte gör något annat än går till MVC. Är där mest hela tiden.

Igår var jag på Östra sjukhuset för att träffa en Aurora-barnmorska. De har hand om gravida med förlossningsskräck. För att få planerat kejsarsnitt godkänt måste man först samtala med en sådan barnmorska. Det var väldigt intressant måste jag säga. Kontentan av det hela skulle jag säga är att jag skulle kunna välja hur min förlossning ska se ut helt själv. Vilken dag, vilken tid, vilka smärtstillande och när de ska sättas in och jag skulle även bestämma att nä nu vill jag inte mer så skicka mig på snitt tack. Alltså så skulle det kunna se ut om jag bestämde mig för att ge det här med vanlig förlossning en chans vilket jag förmodligen inte kommer att göra.
Nästa steg i detta är att träffa en läkare som ska ge mig lappen med godkännandet och datumet för kejsarsnittet.

Idag var jag hos min vanliga barnmorska för att ta prover. Prover för min del ska tas var tredje vecka för att ha koll på om min ämnesomsättning ligger som den ska. Det gör den i stort sett aldrig vilket barnmorskan och läkaren blir stressade av. Jag blir inte stressad alls. Sen ska det kollas Hb. Det här med järn är ett kapitel för sig själv när det handlar om mig. När jag kommer till halva graviditeten så dalar det med rasande fart och det finns nästan inget som ger en barnmorska panik så snabbt som dalande järnvärden. Idag hade det gått ner ännu mer. Nu ligger det under 90. Inte bra. Så nu ska jag få järndropp. Sen ska magen mätas och så måste man förstås lyssna på bebisens hjärtljud. Idag ville Uffe (bebisen) inte alls bli lyssnad på utan gav barnmorskan en ordentlig spark och såg till att röra sig extra mycket för att hjärtat skulle vara svårt att lokalisera. Men hon lyckades till slut. Det slog snabbt!

Imorgon ska jag till sjukgymnasten för första gången. Läkaren som jag träffade härom söndagen när jag var inne akut på natten sa att jag nog måste gå. Det ska bli intressant vad hon har att komma med. Helst någon form av mirakelmetod för att få bort ontet av foglossningarna men det lär ju inte hända.

I dag ska jag dessutom iväg på vattengympa även det på ordination av läkaren. Jag måste slappna av mina muskler.

Ja ungefär så här ser min vardag ut kan man säga. Barnmorskebesök på löpande band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar