01 januari 2012

Nyårsafton och mottot: Mindre perfekt.

Det blev ett lugnt och trevligt nyårsfirande. Vi åt massor med god mat, pratade och tittade på ett hejdundrande fyrverkeri på tolvslaget.

Mitt mål för 2012 är att tänka på mig själv utan att låta andra komma i kläm. Tänka på min hälsa. Tänka på mitt välmående. Målet är inte att gå ner tiotusen kilo och inte att springa ett maraton utan att må bra. Må bra kan jag göra utan det där. Se till att jag inte gör de där sakerna som får mig att må dåligt. Alltså inte falla i samma grop om och om igen utan se till att gå omvägar för att istället komma till ängen med alla vackra blommor. Gropen är nämligen rätt så sölig och otrevlig. Jag föredrar blommorna.


På nyårsafton får man sminka sig fast man
bara är sju år och plötsligt ser man ut
som en tonåring.

I praktiken innebär det att omprioritera. Skala bort. Varva ner. Sakta ner tempot. Ibland undrar jag hur många gånger om jag ska behöva sakta ner tempot. Det är svårt att tro att det går men det gör det. Så kära vänner så här är det. Om ni kommer hem till mig och tycker att det är ovanligt stökigt så tänk så här: Ah, hon har valt att tänka på sig själv istället för vad andra ska tycka. Hon har varit trevlig mot sina barn istället för irriterad. Hon tänkte att det kanske inte spelade någon roll att det var stökigt för jag tycker ju om henne ändå. Men om det skulle vara så att det stör dig så finns sakerna som behövs för att städa i tvättstugan. Det är bara att ta för sig och sätta igång. Jag sätter mig i soffan under tiden och håller dig sällskap. Okej? Är det en deal?


Stella spelade spel på datorn en hel del under kvällen men här
har pappan och Noel tagit över en stund för att lyssna
på motorer.

Det kommer förstås ta en stund att vänja sig och ja jag kommer få utbrott på min man för att det är stökigt trots att det inte är hans fel men jag tänker att det går över med tiden. Det måste det ju göra. Vad ska jag använda tiden till tänker ni. Jag städar ju trots allt en hel del. Jag ska nog kunna fylla tiden ska ni se. Vad sägs om att läsa fler böcker, skriva ner saker som jag vill bevara men aldrig hinner få ner i skrift, umgås med fina vänner, leka med mina barn, blogga eller pyssla. Det finns så mycket trevligt att göra.

Att bry mig om mig själv innebär just att göra sådant som jag tycker om när tillfällen ges. Jag tänker bli bättre på det. Jag vill börja promenera igen. Det har jag nästan slutat med helt. Jag har inte orkat. Jag tänker lära mig nya recept för det finns så mycket god mat som jag inte har testat än. Jag tänker bli ännu bättre på att vara matekonomisk. Alltså se till att handla det som är på extrapris och planera veckomenyn efter det. Låter kanske inte så skoj men jag tycker om det. Den typen av saker tänker jag sysselsätta mig med.


Förrätt: ägghalva med skagenröra och nachos med
fantastiskt god guacomole.


Huvudrätt: fläskfilé brynt i massor med smör, vitlök och persilja och
sedan helstekt i ugn. Till detta potatisrosor och grönsaker i
balsamvinäger och socker. Sååå gott!


Efterrätt: cheesecake med varma hallon.

Jag har ingen aning om hur 2012 kommer att bli men jag tänker ta en dag i taget. Varje dag vill jag fylla med bra och fina saker. Positivitet. Det vill jag göra. Det blir en utmaning men sen när är jag rädd för utmaningar? Det kan ju hända att jag lyckas.

Faktiskt får det räcka med det målet för i år för det innefattar så många saker. Jag ska ju orka med också och det ska vara möjligt att nå fram till. Så tänker jag. Hur tänker du?


En känsla av lugn som jag tänker ta
med mig in i 2012.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar