25 januari 2011

Bokstavsveckan - tisdag.

Dagens middag: Torskgömma med blomkålsmos.

Fisk är alltid gott och jag tycker det är svårt att misslyckas med det. Jag tar oftast vad jag har hemma så det blir i stort sett aldrig samma måltid. Denna gången tog jag ett klassiskt recept och gjorde om det. Fisk i folie. Ganska trist men det kan bli väldigt gott. Till det gjorde jag ett blomkålsmos. Blomkål är alltid gott.

Koka blomkålen tillsammans med 1-2 vitlöksklyftor tills den blir helt mjuk. Jag kokade den i vatten men det är självklart godast att koka i mjölk eller grädde. Glöm inte att tillsätta salt till vattnet. När blomkålen är mjuk häll av vattnet och tillsätt lite matlagningsgrädde, peppar och en klick smör. Mixa den till ett mos.

Lägg en stor bit med aluminiumfolie i en ugnsfast form. Ta två block med torsk (går självklart med ett block) eller färsk torsk för all del. Salta och peppra på fisken. Fräs en halv gul lök och en halv röd lök i lite olja eller smör. Lägg sedan på löken på fisken. Hacka en tomat i små bitar och även persilja. Lägg på tomaten och persiljan på fisken. Blanda samman turkisk yoghurt med valfri sorts senap. 2 matskedar yoghurt ungefär och 2-4 teskedar senap beroende på hur stark den är. Klicka på yoghurten på fisken och täck den med folien. Ställ in i ugnen på 175 grader i cirka 20 minuter.

Servera med en sallad av valfri sort och lyxighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar