24 januari 2011

Brödbak.

Frysen står tom på bröd och då gäller det att göra något åt det så det har jag gjort idag. Jag köper helst inte så mycket bröd utan ser till att försöka hinna med att baka eget. Det går inte alltid men jag gör så gott jag kan.

I dag blev det ett långpannerutor och hönökakor som blev mer som tekakor för att jag inte kavlade dem tillräckligt tunt.

Det är så underbart att baka bröd tycker jag. Det går snabbt, är enkelt och det luktar så otroligt gott. Det är en härlig känsla när lukten sprider sig i hemmet. Jag blir glad för det betyder att jag har gjort något vettigt och snart vankas det nybakt bröd med gott te till. Härligt!
Hönökaka
50 g jäst
125 g smör eller 1 dl olja
5 dl vatten
2 msk socker
1 knapp tsk salt
12 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl eller havrekli

Blanda samman degvätska och jäst. Häll i fettet, saltet och sockret. Tillsätt mjölet och arbeta samman degen tills den känns slät och släpper bunken. Jäs degen i 30-40 minuter. Baka sedan ut ½ cm tjocka kakor som du naggar på bägge sidor. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Grädda i 250 grader i 3-5 minuter.

Långpannerutor
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
2 msk honung
2 tsk salt
1 dl solroskärnor
4 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl
pensla med mjölk

Smält smöret och värm tillsammans med mjölken till fingervarmt. Häll över degvätskan över jästen och blanda. Häll i alt, honung och solroskärnor. Tillsätt mjölet och knåda degen till en fin och slät deg som släpper bunken. Jäs i 40 minuter. Platta ut degen och lägg i en långpanna med bakplåtspapper. Jäs i ytterligare 30 minuter. Pensla med mjölk och grädda i 225 grader i cirka 20 minuter.

Tanken är att jag ska baka två sorters bröd till senare idag. Jag fick ta en paus för att få bebis i säng för lite vila och sitta med myran och mysa i soffan en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar