07 januari 2009

tre trötta dagar

Efter julhelg och nyårshelg och jullov för en Myra har man blivit väldigt väldigt trött. Det har varit väldigt intensivt men väldigt mysigt förstås.

Men är man som jag är som tydligen inte klarar av mer än en sak om dagen att göra och då gäller det att den saken är av mindre art så blir det för mycket. I söndags sa det totalstopp igen. För totalstopp har det blivit ett par gånger de senaste 6 veckorna. Totalstopp innebär att jag är så trött att benen inte längre klarar av att hålla mig uppe och ögonen är helt dimmiga så jag nästan inte kan se handen framför mig. Inte roligt alls men en del av mitt liv som jag faktiskt konstigt nog börjar vänja mig vid.

Så nu har jag haft tre dagar av totaltlugn. Jag har legat eller suttit i min säng och läst, skrivit i min dagbok, surfat runt på inredningsbloggar eller helt enkelt sovit. Det har varit underbart! Till det har jag lyssnat på sådan där avslappnande musik som de brukar spela på SPA. Men nu ska ni inte tro att jag är utvilad bara för det. Onej, jag är lika trött som jag var i söndags men skillnaden är den att benen bär mig och jag kan klara av den där ena saken om dagen.

Även om jag är utmattad för tillfället så ska ni inte tro att jag inget gör, förutom de här tre dagarna. Nej då. Jag städar och diskar, går i affärer, träffar vänner på lunch, leker med Stella och allt annat sånt där man gör när man är vuxen. Skillnaden är att jag måste planera lite mer än vad andra normala människor gör. Jag måste skriva ner de saker jag ska få gjort och lägga in vilopauserna så att jag ser att det kommer bli sådana. För vet jag inte att det kommer att gå att vila så är det ingen idé att jag ens börjar. Vilopauserna är livsnödvändiga!

Nu när jag har suttit här i min säng i tre dagar hinner man ju fundera en hel del kan man säga och det jag har funderat över mest är hur jag ska komma på något som kan göra mig lite piggare. Då pratar jag inte om de självklara sakerna som att äta regelbundet, träna och sova på rätt tider. Det där har jag testat och jag kan inte påstå att det gör direkt skillnad faktiskt. Nä, jag undrar om det finns något som jag har missat. Jag har ännu inte kommit på vad det är så jag får fortsätta att försöka att göra de självklara sakerna helt enkelt.

Idag har jag suttit här och fått gjort en massa ärenden som jag behövde göra. Ringt en massa tråkiga telefonsamtal. Blä och urk men det blev gjort så det är ju bra.

Nu samlar jag mina krafter för att hämta Stella på dagis för att direkt åka på barnkalas. Jag vill bara säga det att barnkalas är den värsta sortens kalas. Ett helt gäng gapande barn gör vem som helst trött så det behövs helt klart en ordentlig uppladdning för att klara det så det är ju tur att jag legat här i tre dagar.

Nu ska jag ta mig upp och ge mig på den här dagen.

1 kommentar:

  1. Hang in there, sis.. ta inte ut dig i Sthlm. Stor kram!

    SvaraRadera