17 december 2009

Lite dåliga nyheter och väldigt väldigt goda nyheter!

Jag tror vi tar och börjar med de dåliga nyheterna. Det är alltid trevliga att avsluta med det som är bra. Tycker jag.

Den senaste natten var helt galen. Noel kunde inte sova för hans mage gjorde fasligt ont. Jag har aldrig sett en bebis ha så ont. Han skrek värre än jag någonsin hört en liten skrika och var stel som en pinne. Han hade så ont! Jag försökte febrilt att trösta honom. Stod och "studsade" med honom i famnen med fogar som skrek av smärta. Han grät, mamman grät förtvivlat och pappan grät han med. Av maktlöshet. Det var hemskt. Jag vet inte hur länge jag stod där och studsade. Jag vet att Mikael sa till mig att sätta mig ner eftersom jag hade så ont men jag kunde inte förmå mig att göra det. Till slut somnade han i min famn. Gnyendes!

Bar med honom till sängen för att lägga oss men ligga ner gick inte. Så mamman fick snällt sitta upp i sängen med liten Mumin i famnen. I tre och en halvtimme! Mikael och Mumin sov gott och jag satt vaken men bultande huvudvärk.

Nästa sovpass sov han lugnt och mamman fick äntligen sova hon också.

Så de dåliga nyheterna är att det verkar som lillen har koliktendenser. Men vi får se. Det kanske var en tillfällighet.

Och så de goda nyheterna. För detta är det bäst att ni håller i er för det är helt otroligt. Detta har fömodligen aldrig hänt i världshistorien. En myndighet som jag avskyr med en passion ringde och kom med goda besked och var samtidigt trevliga. En omöjlighet!

Igår ringde en kvinna från Försäkringskassan för att uppdatera mig i mitt ärende angående föräldrapenning. Har ni hört?? Hon ringde upp för att tala om hur det går. Kan de sånt? Dessutom lät hon hur trevligt som helst HELA samtalet. Hon var tålmodig och lyssnade till mina puckade frågor.

Hon gick igenom en massa siffror som jag förstås inte förstod något av men jag lyssnade. Sen när hon var klar med rabblandet av detta så säger jag: Och jag kommer att få lägsta föräldrapenning eller hur? Varpå kvinnan svarar: Onej, absolut inte. Du får bättre än förra gången. Att du varit sjukskriven skrivs av och tiden som du varit arbetslös ska du kompenseras för så vi uppgraderar din årslön för att följa löneutvecklingen som ju du missat.

Är det någon som fattar vad det hela betyder? Det betyder att jag kommer ha högre föräldrapenning än med Stella och att jag ökar min inkomst med många tusen jämfört med min a-kassa som jag har nu.

Jag la på luren och var i chock. En trevlig kvinna på försäkringskassan hade ring mig för att ge mig goda nyheter.

Det var det för denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar