27 augusti 2009

Svininfluensan

Det här med svininfluensan som det pratas om precis hela tiden. Hur ska man egentligen hantera det? Jag tycker det är jättesvårt.

Gravida är en riskgrupp så alla gravida prioriteras för vaccinering. Däremot ska inte barn eller personer som arbetar med barn vaccineras och inte heller personalen på sjukhus. I vanliga fall brukar gravida inte vara del av vaccinering eftersom man aldrig riktigt vet vad som kan hända men den här gången är det tydligen inte så.

En av mina frågor är varför ska inte barn vaccineras som är de värsta smittspridarna och de som blir mest utsatta för spridning? Jag har förstått att de inte ingår i riskgruppen men ändå. De kan ju smitta oss som ingår i riskgruppen. Underligt tycker jag.

Det andra jag funderar väldigt mycket på är hur jag ska göra. Jag är gravid så jag är en riskgrupp men jag är sällan sjuk. Jag har väl minst en lindrig förkylning per år men faktiskt oftast inte så mycket mer än det (jag vet dumt att säga detta för nu blir jag väl supersjuk bara för det).

De säger att vaccinet inte kommer förrän om sisådär sex till åtta veckor och då kanske toppen av influensan redan är nådd men de råder riskgruppspersonerna att ändå vaccinera sig. Jag blir helt förvirrad känner jag.

Hur ska jag göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar