23 augusti 2009

Uppdatering av matutmaningen...

Som jag skrev för ett tag sedan har Mikael och jag bestämt oss för att god mat inte måste kosta mycket pengar. Man kan äta bra mat och nyttigt utan att det ska behöva kosta en förmögenhet.

Jag påbörjade utmaningen med att skriva listor varje gång jag skulle iväg och handla mat vilket jag försökte minimera till en gång i veckan. Jag måste säga att detta har funkat oerhört bra. Man sparar verkligen pengar på att inte stresshandla. Jag har varit duktig på att hålla mig till det som jag skrivit på listan. Alltså inte köpt en massa extra gott som vi egentligen inte har behov av.

Nu har jag blivit riktigt bra på att ha kontroll på mina inköp så då har jag gått över till nästa del av utmaningen. Jag har börjat baka bröd istället för att köpa bröd. Bröd är onödigt dyrt och vi vet ju alla att hembakat är godare. Så i förra veckan satte jag igång och bakade tre sorters bröd varav två blev lyckade. För att det skulle vara någon idé för mig att baka massor kopplade Mikael in frysen som står i vårt förråd. Än så länge är den frysen rätt tom men tanken är att den ska fyllas. Hur som helst. Jag är på jakt efter bra brödrecept så att jag kan fortsätta att baka och komma fram till vilken sort min familj föredrar.

Nu har äpplena på ett av våra träd mognat så i den kommande veckan ska de plockas ner och göras mos av. Äpplena på det andra trädet är inte mogna ännu men det verkar som de är mycket godare så de ska jag skära ner i bitar och frysa in så jag kan baka äppelpajer hela vintern.

En annan del av utmaningen har varit att jag verkligen har gått igenom vårt hemförråd. Jag har organiserat all mat och Stella och jag har tillsammans satt etiketter på hyllorna för att hålla ordning. Att ha etiketter på hyllorna gör att jag snabbare ser om något saknas. I skåpet där jag har mitt hemförråd har jag ett litet anteckningsblock och en penna där jag skriver ner vad jag tar ut. Listan blir automatiskt en inköpslista. På så sätt har jag ett hemförråd som aldrig blir tomt.

Jag gillar vår lilla utmaning för det gör att jag måste tänka efter lite extra. Samtidigt lär jag mig en massa nya saker. Hur roligt som helst.

3 kommentarer:

  1. Du är så huslig och duktig!! :)

    SvaraRadera
  2. Wow så imponerad och inspirerade jag blir, vad duktiga ni är!

    SvaraRadera
  3. Nämen oj så konstigt, såg nu att det här inlägget var några år gammalt och ändå var det här jag hamnade när jag klickade in på din blogg....hmmm konstigt.

    SvaraRadera