12 april 2008

Klä-på-sig-ångest

Som titeln antyder så händer det att jag har ångest när jag ska klä på mig. Denna ångest kan komma sig av olika saker men oftast är det en orsak som är ledande: jag tycker inte att jag har något som passar för tillfället.

Det är ett fenomen bland oss tjejer. Vi har en garderob eller två fulla med kläder för alla tillfälle och säsonger men ändå finns aldrig just det man vill ha.

Problemet med vad man ska ha på sig beror på så många olika saker mer än att det man vill ha inte finns. Det styrs av humör, av hur tjock eller smal man kan tänkas känna sig, om man är trött eller om man kanske vill att någon speciell ska lägga märke till en. Jag är helt klart en humörmänniska. Jag kan ha funderat ut precis vad jag ska ha på mig på vid ett specifikt tillfäller flera dagar i förväg men när väl dagen kommer och jag ska klä på mig så funkar det inte alls. Av den enkla anledningen att jag inte är på humör för just den färgen eller för att jag har en "tjock" dag. Humöret styr helt klart mitt klädval.

I dag skulle jag iväg på möte i kyrkan. Där är det människor som jag känner och inte någon orsak att ha en viss sorts kläder på sig. Mer än att kjol eller klänning är vad som gäller. Jag kunde inte alls bestämma mig. Inget satt rätt och inget var snyggt. Allt var helt fel. Vad gör man då? Jo, då tar man sin svarta kjol. Den svarta kjolen funkar vid alla tillfällen. Den är aldrig någonsin fel. Det låter kanske konstigt men så är det. Så jag tog på mig min svarta kjol och plötsligt så kändes allt mycket bättre. Det blev lätt att välja överdel och jag var ganska nöjd när jag var klar.

Klädångest är ett välkänt fenomen bland oss tjejer och alla har vi våra knep. Mitt är den svarta kjolen. Håll till godo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar