27 juli 2006

Fördomarna flödar!

På spårvagnen på väg hem efter en kort tur på stan hamnade jag framför ett äldra par. De såg så där helt vanliga ut. De satt och diskuterade om de skulle gå av på Stigbergstorget eller Kaptensgatan. Värmen var tryckande så de försökte komma fram till vilken hållplats som var bäst för att slippa gå så långt. En helt vanlig konversation en helt vanlig dag.

Spårvagnen stannade på Järntorgets hållplats. Och som vanligt forsade det både på och av människor där. En somalisk familj kom springande för att hinna med. En mamma, en pappa och 4-5 barn. Jag räknade inte så noga. När denna familj kom på började det hagla, hagla ur munnarna på det äldra paret:

Kvinnan till mannen: "Se en hel familj svarta."
Mannen till kvinnan: "Ja se där. Vad många de är!"
K: "Nu ska du se att de inte kommer att stämpla."
M: "Nä, det gör de säkert inte. Det gör de aldrig de där."
K: "Ser du, de går bara på. Ingen stämplar. Nähänä, de behöver väl inte det."
M: "Jag bryr mig inte. Det är ju inte min spårvagn. Men vad många barn de har."
K: "Ja, de har ju det. Det är inget stopp på det heller."
M: "Hur betalar de det då?"
K: "De dör ju också men det verkar de inte bry sig om."

Ja, och så höll de på. Jag satt framför de och var helt chockad. Inte för att det egentligen är så ovanligt. Det är inte första gången jag hör sånt här men de satt så ohämmat och pratade. Det var väl det som störde mig mest.

Men visst är det konstigt? Vi har haft invandrare i Sverige i hur många år som helst och ändå pratar folk fortfarande så här. För mig är det helt ofattbart. Detta par har förmodligen bara dåliga erfarenheter av invandrare och det är väldigt synd. Det jag i och för sig tror är att de aldrig har pratat med en somalie så de har ingen aning om hur de är. De har skapat sig en uppfattning utifrån vad de har läst i tidningar och hört från andra. Så egentligen har vet de inget om de.

Men men, det är ju så vi människor fungerar tyvärr. Vi skapar oss en uppfattning och håller oss till den tills något händer som får oss att antingen ändra uppfattning eller få den styrkt. Så kommer det alltid att vara. Jag får väl leva med det helt enkelt.

3 kommentarer:

  1. Anonym07:48

    Here are some links that I believe will be interested

    SvaraRadera
  2. Anonym09:14

    Looks nice! Awesome content. Good job guys.
    »

    SvaraRadera
  3. Anonym20:24

    Very best site. Keep working. Will return in the near future.
    »

    SvaraRadera