08 augusti 2006

Att ta över efter en pensionär...



Idag har jag varit på jobbet och gästspelat lite. Jag kände att jag ville städa mitt klassrum innan terminen börjar.

Och ojojoj, vad det var att göra. Jag ska ta över en klass efter en kvinna som just gått i pension. Så ni kan tänka er hur mycket saker hon har lämnat efter sig. Jag höll på att bli tokig. Fann mig själv stående helt still stirrandes flera gånger.

Jag började med att ta ner alla onödiga saker från väggarna. Tyckte att det var lite mycket att ha tre Svergiekartor uppe samtidigt och vi ska inte prata om ABC-planscherna. Fem ABC-planscher satt det uppe. Den ena äldre än den andra. Så jag rev och rev tills jag kände mig nöjd. Rummet blev så mycket större plötsligt. Jag kunde känna klaustrofobikänslan sakta försvinna men än var det mycket kvar.

Nästa steg var att få undan material som jag vet att jag aldrig kommer att röra. Jag hittade en rullvagn och började stuva om böcker, pärmar och diverse pedagogiskt material. Det blev riktigt fint när jag var klar. Nu har jag flera hyllplan som är tomma. Det känns skönt.

Sista steget var att bestämma vart det pedagogiska material jag ska ha framme skulle stå. Kände mig inte alls nöjd med den gamla lärarens placering så jag stuvade om det mesta och fick bort ett par möbler på köpet. Hur bra som helst!

Nu har jag ett klassrum som känns lite mer som mitt eget. Har en del kvar att göra men nu kommer jag kunna andas där inne och det är ju inte helt fel.

Nu ska jag njuta av de sista dagarna av ledighet innan terminen kör igång på riktigt.

1 kommentar:

  1. Jag minns när jag var liten och mina föräldrar (båda lärare) Fixade och donade med sina klassrum. Det var så spännande att få vara med och bläddra i alla nya och gamla böcker.

    SvaraRadera