19 juni 2008

midsommarafton som den ska vara?

I morgon är det midsommarafton. Dagen då alla vill vara ute och njuta av den svenska sommaren. Dagen då det planeras fester i det gröna. Dagen då man äter sill och potatis med gräddfil i gröngräset. Dagen då man binder kransar av ängsblommor, hoppar över gärdsgårdar, plockar sju sorters blommor som man lägger under huvudkudden och sitter utomhus hela natten. Dagen då man dansar "små grodorna" runt en midsommarstång.

Ja, i alla fall är det så en den idylliska midsommaraftonen ser ut. En riktigt midsommar ser inte riktigt ut så. Jag har pratat med mina kompisar om detta dom senaste dagarna och vi har kommit fram till att vi självklart alla vill att det ska vara fint väder så att vi kan vara utomhus och leka alla lekar som ska lekas med barnen. Och att faktiskt kunna äta maten ute är ju ljuvligt,
men sanningen är den att en riktig midsommar blir det inte förrän det har regnat. En liten stund måste det regna. Regnet har kommit att bli det som kännetecknar denna dag. Man ska oroa sig över om man ska kunna vara ute alls och man ska vara tvungen att ha koftan inom räckhåll. Man ska springa ut och in med maten för att det kommer några droppar för att sedan sluta.

Men vi är alla överens om att regnet ska komma på förmiddagen för att sedan bytas ut mot sol på eftermiddagen. På så sätt får vi både och, och det blir så där svenskt lagom. Precis som vi gillar det. Det får inte bli för mycket av något utan lite av varje. Då är vi nöjda!

Som det ser ut idag så kommer det bli en riktigt regnig midsommarafton. Någon sol kan vi nog inte räkna med. Men mirakel har skett förr och kanske, men bara kanske, att vinden vänder och solen tittar fram sisådär klockan två imorgon eftermiddag. Det skulle passa bra tycker jag.

Jag planerar för regnkläder, stövlar, krans i håret och dans kring midsommarstången med ett stort leende. Jag tänker trotsa vädret. Jag tänkte njuta av en av dom bästa dagarna på året och jag tänker glädjas åt att min dotter får uppleva en riktig midsommar.

Så alla glada svenskar...njut av den bästa dagen på hela sommaren! Njut av att vi är svenskar och inte bryr oss om att det regnar utan har lika roligt ändå.

Glad midsommar!!

3 kommentarer:

  1. Vi la ner hela ätautomhuskonceptet i år. Får man det?

    SvaraRadera
  2. hyldelis: nja, det är nog så att man faktiskt inte får det. på midsommar ska man vara ute. så är det bara

    SvaraRadera