12 april 2010

Lite historia

Polens president är död.

I dag på Stavskonferensen var det flera som jag känner som kommenterade detta och undrade vad jag tyckte om saken. Jag har inte så bra koll på polsk politik eller politik alls för den delen. Jag hade ingen aning om vem som var Polens president förrän jag läste tidningen igår.

Hela händelsen är tragisk. Fruktansvärt hemskt och ofattbart.

Det är alltid fruktansvärt när katastrofer sker oavsett dess anledning. Jag förundras alltid över hur fort saker händer och hur snabbt människors liv förändras. Ögonblicksverk! Ena stunden är allt som vanligt och i nästa stund är ingenting sig likt.

De som satt på planet var alla viktiga personer i Polen. Det var förutom Polens president och hans fru kända historiker, generaler och ansvariga personer för minnet av händelsen i Katyn (dit alla var på väg). De skulle alla dit för att delta i en minnesceremoni över offren i Katyn.

I början av andra världkriget ockuperande Sovjet östra Polen. Polacker deporterades till arbetsläger i Sovjet. Våren 1940 avrättades 4 421 polska officerare i Katyn på order av den Sovjetiska säkerhetstjänsen. Denna händelse är idag känd som Katynmassakern. Man vet inte riktigt hur många polacker det var som avrättades av Stalin under denna tid men det uppskattas till omkring 21 000 personer.

De som satt med på planet till Ryssland var av denna anledning främst generaler som skulle hedra minnet av dessa officerare. Så inom samma område som officerare dog 1940 har nu nya officerare dött för att hedra dom första som dog. Historiens gång är bra underlig.

Det som främst förbryllar mig är varför man låtit så många viktiga personer åka på samma plan. Men man får anta att det fanns en anledning till det.

Så mycket mer har jag inte att säga om denna händelse för jag är för dåligt insatt i hur allt verkligen ligger till. Politik är som sagt inte ett område som jag behärskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar