09 september 2010

En tom bägare är till ingen nytta.

Jag är trött. Jag har haft lite för mycket att göra de senaste dagarna och sådant är ju farligt för mig. Får jag bara en sak för mycket att göra, en oplanerad sak, så kan det leda till sängliggande i ett par dagar. Dit vill jag inte.

Så idag fokuserar jag på saker som ger mig energi. I dag pysslar jag bara med sådant som jag känner för och som ger mig den rätta typen av tillfredställelse. Saker som gör att jag inte känner mig stressad. Med andra ord har jag dragit fram fina papper, ramar, målarpenslar och färg. Jag PYSSLAR! Inget ger mig så mycket energi som att skapa något som är fint men som samtidigt behövs och som kommer ge mig glädje framöver.I dag är det tre pysselprojekt som är uppe på tapeten. En tavla till Noels nya rum. Ramen är redan målad första gången och ska snart målas en andra gång. Jesusbilden är klar för isättning. Jag ska göra två ljusstakar som ska ställas ovanför tvn på den hylla som Mikael ska sätta upp innan veckan är slut. Enkla stilrena ljustakar som jag ska skriva evighet och stillhet på. Tror jag. Orden kan komma att ändras. Det tredje lilla projektet är att "fylla" en vägg som länge varit tom och väntat på sällskap. Jag har en bild i mitt huvud som ska bli till verklighet idag. Tanken är pepparkaksform, litet foto, plättar på tråd och ett gammalt fint papper. Vi får se vad det blir av det. Att pyssla leder till harmoni, till balans inom mig.

Man får verkligen inte glömma bort att fylla på ibland. Vi kan inte bara stressa, jobba och ge hela tiden. Vi måste få möjlighet att göra saker vi tycker om även om det bara är en kvart om dagen. Det är omöjligt att finnas för de vi älskar om vi är tomma på energi. En tom bägare är till ingen nytta. Om du inte vet vad som fyller på din bägare så ta dig tid att komma på det.

I morgon är en annan dag och då kommer jag orka ta tag i alla måsten. I morgon kommer det kännas roligt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar