09 september 2010

Matematik!

Det är mycket nytt som händer i en 5½-årings liv för tillfället. Många spännande saker men också lite läskiga. Så här lät det på vägen till skolan häromdagen:

Mamma, vi har ju fått mattehäften nu.
Just det.
Jag är klar med ettorna nu och nästan alla tvåor.
Oj, vad duktig du är.
Men det är svårt med matte tycker jag. Jag kommer nog inte lära mig det.
Jodå, du får träna. Det kommer du lära dig.
Vi kanske kan börja gå upp tidigare på morgonen och ha mattestund så att jag lär mig.
Eller så kan vi göra det på eftermiddagen.
Ja, det går också bra.

På eftermiddagen åkte vi till Frölunda torg för att shoppa lite saker och då passade vi på att köpa ett pysselhäfte inriktat på enkel räkning. Stella längtade efter att få komma hem och komma igång. Vi satt tillsammans en lång stund och räknade två månar och tre månar blir tillsammans fem månar. Det gick ganska bra men det kommer nog ta ett tag innan lilla myran riktigt greppar det här med att "hålla" på med matte.


Noel hjälpte glatt till att räkna. Stella är fokuserad på att
räkna månar.
Men Noel du kladdar i min bok ju!
Båda barnen var väldigt nöjda med vår mattestund. Eller Stella var glad över att få räkna och Noel var lycklig över att få leka med pennan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar