11 juni 2010

Städat eller stökigt?

I dag har jag funderat över vart gränsen går för när det är stökigt egentligen?

Det känns som jag inte gör något annat än går runt här och plockar och ändå finns det alltid saker kvar att plocka bort. Trots att jag dammsuger var och varannan dag så är det ändå sand på golvet och jag måste dammsuga igen. Jag är allergisk mot sand och smulor på golvet vilket resulterar i att jag måste dammsuga ganska ofta. Och hur kommer det sig att hur mycket man än ställer in i diskmaskinen eller handdiskar så har man disk i diskhon?

Dagarna i ända känns det som. Hela tiden. Ingen paus och ingen ro.

Så när är det stökigt egentligen? Jag vill ha en sådan nivå att det alltid kan komma hem kompisar hit oanmälda och jag behöver inte känna att det är pinsamt stökigt. Men vart går den nivån?

Alltså jag förstår ju att rena golv och då menar jag dammsugna och ett rent kök och inte allt för mycket saker överallt är städat. Det kan ju ligga lite saker på fel plats. Eller? Vissa har ju helt kliniskt rena hem där inget ligger på fel plats. Hur gör de? Jag förstår verkligen inte. Skulle det se ut så hemma hos mig så skulle jag aldrig ha tid att sova eller sitta i soffan och läsa en bok. Och visst är det så att har man barn hemma så är det svårt att ha det helt städat hela tiden? De har ju en tendens att lämna kvar sina leksaker lite överallt och dra in sand ända in i vardagsrummet (hur går det till?).

Ja, jag har inget perfekt svar på detta. Har du en åsikt i denna fråga. Jag skulle vara glad om jag fick veta vilken nivå jag bör ha för att du inte ska tycka att det är stökigt när du kommer hem till mig. Inte för att jag helt säkert komma hålla med dig men ändå intressant.

4 kommentarer:

  1. Om man kan ta sig framåt utan plog är det städat!

    SvaraRadera
  2. Miss Muffin: Hmmm, vet inte om det riktigt hjälpte. Men tack för hjälpen.

    SvaraRadera
  3. Hej Dorro och tack för den fina kommentaren! Kul att hitta till din fina blogg. Och vad stor lille Plopp har blivit. Inte klokt...

    Jag älskar att komma hem till människor som inte har det så städa hemma. Det får mig att känna mig mer normal. Dom som har det kliniskt rent i sina hem är nog aldrig hemma, eller så är dom inte riktigt normala ;-)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. hmm..vad svårt! jag brukar tänka såhär - stökigt är ok. det är när det blir smutsigt som jag drar gränsen. allt som man behöver städa bort med vatten o såpa är smuts! hmm, håller jag med mig själv nu? eh.. ja, som sagt, vad svårt! själv är jag en plockoman.. kan inte få ro utan att ha plockat först! men sen har jag ju inga barn ännu heller. så det ändras nog!

    SvaraRadera