03 april 2009

Cheesecake! Mums!

Jag har bakat cheesecake idag!! Jag har gjort den en gång förut och den är helt fantastisk!

Jag kommer från en familj där man älskar ostkaka fast polsk sådan inte den typen som man köper på ICA. I och för sig gillar jag den typen också men det är ingen riktig ostkaka enligt hur jag ser på det hela.

Den ostkakan som vi äter hemma är det min faster som gör. Ingen annan kan göra den som henne. Ingen annan har ens försökt förrän min syster gav sig på det härom året och jag måste säga att hon lyckades bra men ändå inte riktigt som min fasters. Många har lovordat den och lika många har bett om receptet. Men receptet det behålls inom familjen. Det får ingen annan ta del av. Vill man äta en så god ostkaka får man helt enkelt bjuda in sig själv på kalas eller jul hemma hos fastern, så är det med det.

Men tillbaka till den jag har bakat idag. Det är en så kallad N.Y Cheesecake och den är det nästbästa jag har ätit. Eftersom jag inte vågar mig på att baka fasters ostkaka så får jag hålla till godo med denna och jag är inte ledsen för det. Onej, jag njuter!

Ostkaka har på något sätt blivit min variant av "comfort food". Är jag sjuk, ledsen eller har opererat bort blindtarmen så är det ostkaka jag vill ha. Då blir det den från affären. Jag kan inte få ner något annat. Det funkar alltid när det känns jobbigt i livet.

Så ikväll ska jag äta cheesecake! Mums!

P.S 1: Faster! Jag vet att du inte tycker om att bli kallad för faster men nu är det ju så att du faktiskt är min faster.

P.S 2: Bara som påpekande, jag mår helt okej idag råkar bara vara sugen på ostkaka.

1 kommentar: