18 november 2009

Myran fem år!!

En nyfödd myra
En glad femåring

Idag fyller myran en hel hand. Fem år! Stora tjejen.
Hon har pratat och tjatat om sin födelsedag i månader nu. Det har pratats om allt från vilken tårta hon vill ha till att hon inte vill önska sig vad hon ska få i present för då är det ingen överraskning. Men det absolut viktigaste är att på hennes kalas är det bara hon som bestämmer och hon får tårta först.
Till barnkalaset som är imorgon har hon beställt chokladmuffins med rosa glasyr på. Varje muffins ska ha ett ljus men det är bara hon som ska ha ett rosa i sin. Och så är det ett måste att få marsipan också. Inget kalas utan marsipan enligt Stella. Så det blir färgad mandelmassa till alla som de kan dega med och dessutom äta upp. Ja och fiskedamm och massa lek förstår.
Idag var den bästa presenten en alldeles egen kamera. Hon gick runt här hemma och tog kort på precis allt. Allt från skålar, sin cykel till innehållet i skafferiet. Man kunde höra henne muttra: "Nä, det var inget bra ljus" eller "Ja, det var bra ljus".
Mamman känner sig förstås lite nostalgisk som alltid på hennes födelsedag. Ännu ett år har gått och hon blir bara större och större. För mig känns det som det var igår som jag fick se henne första gången. Då när sköterskan väckte mig, eftersom jag varit sövd, och jag fick titta på henne. Det enda jag kunde säga var att hon var så söt men det har jag fått höra efteråt att det var hon inte alls utan jag var nog lite för groggy för att se hennes toppiga huvud. Men för mig var hon finast i hela världen. Jag minns också att jag inte var ett dugg förvånad över att det var en flicka. Det var självklart. Det hade jag vetat hela tiden. Tiden har flugit fram och nu är hon en livlig femåring med bestämda åsikter och glatt sinne.
Det hon gillar mest nu är att lära sig skriva och läsa, att leka med sina barbies och sina dockor och gosisar, bygga med klossar är en klar favorit också. Hon tycker om att se film, gosa med mamma i mammas säng, läsa böcker i massor, baka är toppen men äta smet är ännu bättre och leka med sina plastdjur är väldigt kul.
Min myra är verkligen den bästa ungen i hela världen! Så är det bara.
***
It's my little girls birthday today. She turns five.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar