20 januari 2010

Ett nytt försök

I september 2008 började Myran dansa barndans. Hon tyckte väldigt mycket om det men hon gillade inte att mamman inte fick vara med i danssalen så det blev bara några gånger och sen slutade vi med det.

Sedan dess har hon undrat när hon ska få börja på dansen igen. Självklart är det balett som gäller. Jag har flera gånger förklarat för henne att det får hon börja på när hon fyller sex år. Det kan hon inte alls förstå för hon kan ju redan dansa balett ju. Men nu var det dags. Nu kändes det som hon skulle klara av att vara kvar där ensam. Ingen balett men barndans och hon gick med på det.

Hon har längtat sen jag berättade för henne. Varje dag har hon frågat om det var måndag och dags för dans. När den rätta måndagen äntligen dök upp frågades det varje timme när det egentligen var eftermiddag och dags att åka. Tänk vad tiden kan gå långsamt när man väntar.

Under dagen som det väntades så lektes det intensivt med favoritleksaken, käpphästen, för tillfället. Detta gör man nu för tiden iklädd balletdräkt.

Så var det äntligen dags att åka. Inga som helst problem att få henne att klä på sig ytterkläder. Hon var utanför dörren innan jag ens hunnit in i hallen nästan. Munnen gick i ett. Frågor som: Kommer fröken känna igen mig? Kommer dom andra barnen ha kommit när vi kommer? Hur många blir vi? Är vi i tid? Jag försökte att svara på alla frågor så gott jag kunde.

Väl där var hon helt hänförd av alla som gick runt med danskläder och ville veta om alla dansade balett. Jag fick förklara att det finns många sorters danser som man kan dansa och att jag inte visste vilken typ av dans alla skulle dansa just ikväll.

Eftersom vi var lite tidiga fick vi vänta men det gjorde inte Myran något alls. Hon tittade in i dom andra salarna och njöt av att se andra dansa. Hennes ögon var stora som tefat och hon var så nöjd!

När dansen var slut kommer hon utspingande och hinner knappt fram till mig innan hon utbrister: Mamma när är det måndag igen?

Hon älskade att få dansa och skulle visa vad dom hade gjort sen när vi kom hem. Hon virvlade runt i vardagsrummet tills det var dags att sova.


I väntan på dansen så lektes det
intensivt med käpphästen, Fanny och
Oskar. Iklädd balettdräkt.


Eftersom vi var tidiga fick Myran vänta på sin tur. Så här låg
hon och tittade på dom större tjejerna i en kvart. Helt stilla
och tyst. För er som känner henne vet att det är mycket
mycket ovanligt.

Efteråt skulle det fikas men även det var svårt
för då var hon tvungen att springa från
fönster till fönster för att titta igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar