19 januari 2010

Förr i tiden

Myran vill ofta veta vad som hände förr i tiden.

Hon ställer frågor som: Hade dom dörrar förr i tiden eller bodde dom i hus förr i tiden? Jag svarar så gott jag kan på hennes frågor och berättar att förr i tiden bodde man också i hus men att husen inte såg ut som nu. Hon lyssnar alltid intresserat.

Det jag tänker när vi pratar om den här typen av saker är att det är roligt att hon visar intresse för historia. Historia på hennes nivå.

Men! Idag förstod jag att vårt tidsperspektiv inte riktigt är det samma. Samtalet vi hade på vägen till dagis idag bevisar detta rätt tydligt.

Mamma fanns det dagis förr i tiden.
Det har funnits dagis ganska länge. Men innan det fanns dagis var det ofta mormor eller farmor som passade barnen.
Ok. Gick jag på dagis när jag var liten?
Ja, det gjorde du.
Fanns det dagis då?? (med mycket förvånad röst)

Näpp, vi har inte samma tidsperspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar