29 januari 2010

Kejsarsnitt och lövsprickning är samma sak

Jag verkligen älskar hur min dotter tänker och dom frågor hon ställer. Hur hon utifrån sin världsbild, det hon lärt sig, förklarar saker som hon inte förstår.

Igår började hon prata om kejsarsnitt. Både hon och Noel är födda med kejsarsnitt så självklart är detta något som fascinerar henne. Samtalet som vi hade var helt underbart. Tycker jag!

Mamma, när man har tagit ut bebisen ur magen växer magen tillbaka då?
(efter en stund förstod jag att hennes bild av det var att man skär av på samma sätt som man skär av toppen på en semlebulle)
Nä, det gör den inte. Såret läker.
Hmm! Men tar man inte en kniv?
Jo, dom skär med en kniv och sen syr dom ihop. Efter det läker det ihop som när du har slår dig och får ett sår.
Jaha, som igår när jag fick ett litet sår med den man skalar potatis. Det är redan borta.
Precis!
Det är som med träd mamma. På hösten dör löven och ramlar av och sen på våren kommer det nya. Trädet läker.

Hur hon fick in det där med träden det förstår jag inte riktigt men det var hennes sätt att förklara läkningsprocessen av ett sår på kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar