14 mars 2010

Det här med minne...

Jag har väldigt dåligt minne. Fråga mig imorgon vad jag gjorde idag och ni får se ett ansikte som ser helt frågande ut. Jag har alltid varit så. Kan aldrig komma ihåg vad jag gjorde igår och absolut inte vad jag gjorde förra veckan. Därav mitt stora behov av att skriva dagbok.

Mitt minne är underligt skulle man nog kunna säga. Jag minns inte vad jag gjorde igår men jag behöver aldrig skriva ner en ny doktorstid eller BVC-tid. Det kommer jag ihåg ändå även om det ligger någon månad framåt i tiden. Skumt det där! Varför är det så? Jag skriver ner det i kalendern i alla fall mest för att jag älskar att ha en kalender och blir väldigt glad när jag ser att det händer saker.

När någon frågar mig om vad jag gjort det senaste så har jag väldigt sällan ett svar direkt. Jag måste prata om ditt och datt och efter hand så kommer det sakta men säkert. Jag tror faktiskt att jag alltid har haft så här dåligt minne men jag kan helt klart märka att det blir sämre och sämre.

Men det finns en sak jag minns. En sak som finns etsat i mitt minne. En sak som man kan fråga när som och jag kan berätta i detalj. Graviditet! Jag glömmer inte i första taget hur det är att vara gravid. Jag har en vän som har jobbiga graviditeter precis som jag. Värre till och med och hon glömmer bort smärtan i samma stund som bebisen ligger i hennes armar. Det är mitt jobb att påminna henne. Så är det inte för mig. Jag ryser bara någon pratar om att vara gravid. Jag känner hur ont det börjar göra i kroppen bara av att prata om det. Där har jag ett bra minne. Ett väldigt bra minne!

Jag har många gånger funderat på det här med mitt minne men jag kan inte påstå att jag har kommit på något vettigt i frågan utan jag får leva med att vara som jag är. Det är ganska okej faktiskt men aningen frustrerande. Undra om man kan träna upp sitt minne? Jag tror faktiskt att det är kört för min del.

Detta har varit bra och dåligt den senaste veckan:

Braiga saker denna veckan:

* att jag i måndags orkade ta mig till Öppna Förskolan med Stella trots att jag var galet trött.
* att spendera en mysig dag med min man på hans födelsedag.
* jag har haft mycket bättre tålamod med Stella denna veckan och det har resulterat i många trevliga stunder tillsammans med henne. Mysigt!
* Det var väldigt roligt att gå och shoppa kläder tillsammans hela familjen. Alltid en fröjd att se Stella i en klädaffär.
* Noel skrattade för första gången i fredags. Vilken lycka som går genom kroppen när man hör sitt lilla barn skratta.
* Besöket hos naprapaten var något av det bästa jag gjort på länge. Smärtsamt men oj vad mycket bättre det känns redan.
* Vi har köpt en ny större bil. Så roligt!
* Jag har tagit mig tid att läsa.

Mindre braiga saker denna veckan:

* Jag har varit ganska trött vilket till störst del berott på att jag har så ont i min kropp.
* Att jag har haft något uppbokat i stort sett varje förmiddag så jag inte har kunnat sova ut.
* Att Noel varit ganska förkyld. Han har haft så svårt att andas och kunde inte sova så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar