18 oktober 2009

En dag för eftertanke

Söndag är en bra dag. Det är dag för att ta det lugnt. En dag för eftertanke.

Jag älskar verkligen söndagarna. Det gör jag av många olika anledningar.

På söndag går vi till kyrkan. Varje vecka. Där träffar vi våra vänner, vi pratar men framför allt går vi på lektioner så som söndagsskolan. Vi lyssnar till tal förberedda av andra medlemmar och tar del av deras tankar om olika saker. Vissa söndagar får man höra fantastiska saker som är precis det man behövde höra och ibland är det helt enkelt ett tal som man lyssnar på. Söndag är en dag då jag fylls på av andlighet.

Söndag är den dagen i veckan då det för mig är den enda dagen som egentligen har ett bestämt mål. Jag jobbar ju inte så mitt liv är för tillfället inte fyllt av dagliga rutiner på samma sätt som när man jobbar. Jag ser alltid fram emot söndagen kanske just av den anledningen att det är en dag som är förplanerad.

På söndagar gör vi inget annat än går till kyrkan. Med det menar jag att vi jobbar inte, vi städar inte, vi går inte på restaurang, vi går inte på bio eller handlar. Söndag är en dag till vila och en dag då vi helt lägger vardagen åt sidan. Vi ägnar oss åt varandra. Äter finmiddag tillsammans och umgås med familj och vänner.

Söndag är den dag då jag laddar för veckan som kommer. Jag funderar på vad jag vill göra under veckan som kommer. Vad vill jag prioritera och är jag laddad nog för att klara av det jag vill ha gjort. Dagens lugn gör att batterierna laddas och måndagen blir en dag att se fram emot.

Idag har det varit en mycket lugn söndag. Jag orkade inte vara i kyrkan alla timmarna utan var bara där sista timmen. Det kändes bra att i alla fall vara där en stund. Sen jag kom hem har jag suttit i soffan och lyssnat på lugn musik och funderat över veckan som gått. Jag har skrivit i min dagbok och samlat lite tankar som svävat runt där i ett virrvarr. Det känns bra tycker jag.

Söndag är den bästa dagen i veckan. Så är det bara...

***
I love Sundays! It's a day of rest and a day for reflection. I love Sundays for many reasons.

We go to church every Sunday. We meet friends, listen to talks about various topics from other members. Some Sundays I get to hear exactly what I needed and sometimes it's just nice talks. Sunday is a day of spirituality.

We don't do anything else than go to church on Sundays. We don't work, we don't shop, we don't go to restaurants, we don't clean or go to the movies. It's a day for rest and being with family. We eat a nice dinner together and spend time with family and friends at home.

Sunday is also the day that I charge for the coming week. I plan my week and I spend time thinking about what I find more important to spend my time doing. Doing this makes Monday a day to look forward to.

Sunday is the best day of the week.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar