28 oktober 2009

Fläckar på kläder = farligt

Har just suttit och läst lite på familjeliv. Det är alltid lika underhållande och ibland upprörande. Det är verkligen intressant vad folk har för åsikter om hur man uppfostrar barn och vad de ser som viktigt i deras vardag med barnen.

Idag läste jag en tråd (alltså någon som ställt en fråga som sen andra svarar på) om fläckar och hål på barns kläder. Om hur det är ett stort problem att barnen får fläckar på sina kläder på dagis som sedan inte går att få bort. Och att detta resluterar i att de får slänga kläderna. Frågan i tråden var om andra anser det okej om barnen har någon fläck på sina kläder eller litet hål nånstans. Frågan gällde bara det de har på sig på dagis.

Det var mycket spännande att läsa svaren faktiskt. Majoriteten svarade att de absolut inte skulle släppa iväg sitt barn med minsta lilla fläck eller hål på kläderna. Så om barnet får en fläck på ett plagg första gången så slänger mamman kläderna sen.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt resonemanget. Det viktiga är ju att kläderna är tvättade och självklart att de inte ser sunkiga ut. Jag vill inte att min myra ska gå och se sunkig ut men man kan ju inte slänga kläder för att de har en enstaka fläck. Och hål, beroende på vart de sitter, kan man ju faktiskt sy ihop.

Tankesättet visar ju bara på hur vårt samhälle har blivit. Vi konsumerar massor och det har blivit det viktigaste. Att ta hand om de saker man köper är inte längre något som prioriteras utan man kan ju alltid köpa nytt. Visst det kan man ju men hur miljövänligt är det? Sen kan man ju undra hur mycket pengar folk egentligen har. Kläder är ju dyra!

Jag vill att lilltjejen ska vara fin och ren. Det är viktigt men det hela ska inte gå till överdrift. Barn smutsar ner sig och det är viktigt att de känner sig helt fria i sin lek. Blir det en fläck får man ta hand om den och går den inte bort får hon ha de kläderna som lekkläder sen. Jag tar ju inte på henne just den tröjan om vi ska på kalas eller så men jag slänger den inte. Om det inte är så att den faktiskt är helt förstörd och det har inte hänt hittills.

Så efter att ha läst denna tråd så får jag helt enkelt inse att jag är en dålig mamma för mitt barn får ha kläder med fläckar på sig.

3 kommentarer:

  1. oh mother vilka människor det finns på familjeliv... de är fullständigt galna. slänga kläder för att de har en fläck? jaja. barn hinner ju använda kläder typ en gång innan de lyckats få något på plagget som aldrig någonsin går att få bort. vilket otroligt slöseri med miljö, pengar (orkar inte ens tänka tanken på hur kläderna tillverkades.. barnarbetare) och jordens resurser om man skulle leva så. jag tror att ca 90% av familjeliv består av tokstollar.

    SvaraRadera
  2. stackars barn som säkert får skäll för att de fläckat ner kläderna - vågar de säga som mikael b en gång sa, "men idag hade jag roligt"?

    SvaraRadera
  3. Faktum är att de flesta slänger kläderna sedan, vilket är resultatet av det vi har idag inom modebranschen : Fast fashion. H&M och andra har bidragit med en högre konsumtion av kläder som är riktigt farlig. Gör om kläderna till städtrasor istället. Eller köp slitstarka, dyrare kläder. Second hand butiken brukar vara fulla av sådana.
    Vi har en omröstning på Voter.se angående vad man gör av sina kläder. Hittills leder "slänger" med 63%. Du kan embeda omröstningen så kan dina läsare rösta och se resultat direkt i bloggen.
    Hälsningar,
    Voter.se

    SvaraRadera