16 augusti 2010

Skolstart

Sommarlovet är slut. Idag börjar Stella fritids. Det börjar med inskolning i tre dagar. På torsdag börjar hon skolan!

Tänk att hon har blivit så stor min lilla tjej. Nyss var hon en nyfödd liten myra och världens absolut fiiinaste bebis. Nu är hon 5½ och börjar skolan. På torsdag är det hennes första upprop. Hon ska för första gången räcka upp handen när hennes namn ropas upp i klassrummet. Stora tjejen!

Hon är förstås väldigt exalterad. Hon förstår inte riktigt vad det innebär att börja skolan men hon vet ju att det är något stort. Hon pratar mycket om att man lär sig nya saker i skolan, men läsa behöver hon ju inte lära sig för det kan hon redan. En annan kommentar har varit: "Men mamma, du lär mig ju massor med saker. Behöver jag gå i skolan då? Du kan ju allt" Söta lilla myran. Jag har förklarat för henne att det är mycket jag inte kan och att det inte gör något att hon får höra samma sak flera gånger. Men det är sant att hon inte behöver lära sig läsa för det kan hon redan. Hon läser allt hon kommer över. Varje skylt som vi passerar, varje reklamblad och mina samtal på msn. Snabbt går det också.

Mamman känner sig lite kluven över det här skolbörjandet. Det känns spännande att det är dags för ett nytt steg i hennes liv och utveckling. Samtidigt som det känns läskigt att hon inte längre kommer vara i den trygga värld som det är att gå på dagis och vara hemma med sina föräldrar. På dagis hade hon massor med kompisar. Tänk om ingen vill leka med henne eller någon är dum mot henne. Mitt hjärta kommer inte klara det. Ingen får vara dum mot mammans myra så är det bara. Hon kommer inte längre att vara äldst av alla barnen utan yngst. Förmodligen väldigt mycket yngst eftersom hon är född så sent på året. Det blir nyttigt för henne att inte alltid vara äldst men mamman tycker det är lite läskigt ändå. Vad kommer de stora barnen att lära henne för dumheter.

Nä, jag tycker nog allt hon kan stanna hemma här med mig och Ploppen. Jag kan lära henne allt jag kan. Räcker inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar