25 augusti 2010

Sömnbrist men ändå en hel del gjort

Inatt har Noel och jag haft party. Eller Noel har inte sovit för han är febrig och hostig och har inte kunnat komma till ro. Jag var tvungen att vagga sängen hela tiden för att han skulle sova eller ha honom på magen. Försök att sova med en tiokilosklump på bröstkorgen eller samtidigt som du koncentrerar dig på att vagga en säng. Det går inte.

Kvart i sju var det upp ur sängen och fixa frukost till Stella och Mikael. Dags att gå till skolan och jobbet. Det är så trevligt att sitta och äta frukost tillsammans på morgonen. Det blir en så bra start på dagen. Det är ganska skönt med vardag och rutiner igen tycker jag. Sommar är underbart men inte hur länge som helst. Jag har kommit in i en skön vardagslunk känner jag och fått saker iordning som jag innan inte riktigt lyckats med. Knepet ligger i att gå upp tidigt på morgonen. Går man upp tidigt blir dagen inte längre utan mer logisk.

När jag hade pussat Stella och Mikael hej då behövde tiden till första vilan fördrivas. Jepp, idag var det att fördriva tiden som gällde. Är man så trött så ögonen går i kors är det lika bra att göra något vettigt än att sätta sig och titta på när klockan långsamt tickar mot sovdags. Jag dammsög hela huset, städade Stellas rum, pratade lite med kaninen, städade badrummet, fixade ordning i vårt sovrum och läste ut de sista sidorna i en bok. När det var klart var klockan nio. Då fick Noel följa med in i badrummet och jag duschade medan han åt på toarullen.

Och så var det dags för sängen. Välling hälldes i bebisen, sängen vaggades och han SOMNADE. Jag med. I två och en halv sköna timmar. Underbart!

Nu har jag nyligen hämtat Stella från skolan och jag ska snart börja laga middag. I dag har jag tänkt mig lasagne gjort på kycklingfärs. Det låter gott tycker jag. Om jag överlever fram till middagen vill säga för lite mer sömn hade allt suttit fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar