05 februari 2010

Jag är...

De senaste veckorna har jag känt att jag behöver ett projekt att pyssla med.

Kriterierna har varit något som inte är för svårt, som man kan få gjort lite på kort tid och som man kan gå ifrån lätt. Det har resulterat i att jag påbörjat små saker som sen visat sig vara för svåra när man har ett liten bebis hemma. Jag fick till exempel för mig att jag skulle lära mig sticka så jag påbörjade en halsduk till myran. Funkar inte så bra med bebis. Man kan inte sticka och hålla bebis i knät samtidigt så nu ligger stickningen undanlagd. Sen tänkte jag att jag kanske skulle ta och börja scrappa lite igen men insåg ju ganska snabbt att det tar för lång tid. En sida kan man ju sitta med hur länge som helst och det är jobbigt att avbryta när man är mitt i skapandeprocessen. Jag struntade helt enkelt i det.

Jag har haft ett projekt lurande i bakhuvudet länge nu som jag inte lyckats komma igång med. Men så igår började det klia alldeles för mycket i mina fingrar så jag satte igång. Det ska bli ett album som handlar om mig själv. Ett "jag är" album. Jag ska skriva korta texter om olika aspekter i mitt liv och sen ska jag göra ett album med dessa texter. Det hela ska vara mycket enkelt vilket innebär att en sida ska kunna bli klar på en halvtimme. Att sitta och skriva är enkelt eftersom jag ofta sitter vid min dator i alla fall och det går att göra samtidigt som lille Noel ligger bredvid mig i soffan eller sitter i mitt knä. Man kan ju faktiskt skriva med en hand också. Och sen när jag kommer igång med själva scrappandet så ska det ju som sagt vara så enkelt att jag kommer hinna göra en sida under den stunden som Noel sitter och är nöjd i sin babysitter.

Igår började jag skriva och har faktiskt kommit ganska långt redan. Jag hoppas att jag ska komma iväg och köpa ett album och lite nya papper i nästa vecka så ska jag nog kunna sätta igång ordentligt.

Det är något speciellt med att ha ett projekt igång. Man går och funderar på det hela tiden. Formulerar meningar och filurar på vilka färger man ska ha i albumet och vilken design det hela ska få ha. Det ger mig något att se fram emot och det gör mig även piggare. Att få använda min kreativa sida och skapa gör mig alltid glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar