04 maj 2010

Det här med simultankapacitet...

Jag är rätt bra på det här med multitasking. Jag kan göra flera saker samtidigt. För det mesta i alla fall. Är jag stressad klarar jag knappt en sak i taget men om det är en vanlig dag där man tar saker som de kommer då är jag grym på det.

Som just nu till exempel. Jag sitter med Ploppen i knät, skriver blogginlägg med bara höger hand, tittar på tv och äter macka samtidigt. Nä, jag vet. Det är inte ett dugg imponerande. Det kan de flesta som har småbarn.

Förut försökte jag hålla en gnällig Plopp nöjd samtidigt som jag pratade med min syster i telefon och pratade på msn med Katrin. Det kan jag säga var lite svårare. Men jag klarade det. En stund i alla fall. Efter en stund skrev jag det jag sa till min syster och hade tysta pauser i telefon. Och Ploppen, ja han fick ingenting.

För det mesta lagar jag mat, tar hand om Ploppen, guidar Stella i vad hon ska göra med sin ansvarsuppgift i matlagningen, pratar med Mikael som är på övervåningen och städar köket samtidigt. Det är enkelt. Det gör jag ofta.

Det jag skulle vilja klara av är att få många saker gjorda på en dag utan att bli stressad men framför allt utmattad. Jag gillar inte att vara utmattad.

Simultankapacitet är bra men det kan vara av ondo. Gör man för mycket allt för ofta så leder det till utmattning som man aldrig blir frisk från. Det är jag levande bevis på. Så mitt råd: träna simultankapacitet med måttlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar