04 maj 2010

Ensamma hemma och drömmar ska bli verklighet.

Mikael har åkt iväg till sina föräldrar för att meka med sin BMW. Den ska göras sommarfin och körduglig.

Då stannar jag hemma och grejar med mitt. Medan Ploppen sover eller snällt leker med sina saker så sitter jag och planerar min trädgård. Jag har så många tankar i mitt huvud som nu får komma på papper för att snart, förhoppningsvis, bli till verklighet där ute. Det är så roligt att få fixa ordning i trädgården. Förra sommaren såg den för sorglig ut men jag orkade ju inte göra något åt det och dessutom ska man se hur trädgården ser ut innan man sätter spaden i den. Nu har vi tagit oss igenom alla årstider så nu vet jag.

Trädgården är ju inte så väldigt stor men jag ska nog kunna klämma in det ena och det andra. För mig finns det saker som måste finnas i en trädgård och nu när jag har bläddrat i böcker och tidningar har jag fått ny inspiration. Detta ska mixas samman till något vackert att titta på har jag tänkt.

Framför altanen har vi två lagom stora rabatter som jag igår bättrade på med ny jord och ny kantsten. Jag planterade några perenner i den vänstra rabatten. Kanske ska jag klämma ner några fler i den men jag har inte riktigt bestämt mig än. En pion tror jag att jag får köpa för den jag bytte plats på i höstas och satte där verkar inte ha tagit sig. Rabatten går i rosa och lila färger. Den högra rabatten håller jag på att planera. Just nu står där en liten ros som jag inte vet vad den har för färg, lavendel och en blå klematis som planterades i höstas. Jag har nog tänkt att den rabatten ska vara lite mer blandad i färgerna. Förmodligen kommer det till en ros till och sen får vi se. Det beror lite på vilka sorter av det jag vill ha de har på Plantagen och hur mycket jag faktiskt kan få plats med.

På gräsmattan står nu ett äppleträd och inte två äppleträd och två plommonträd som det gjorde när vi flyttade in. Vem kom på att man ska ha fyra träd på en radhustäppa? Helt galet! Förutom äppelträdet ska det komma till två "sandlådor" som jag ska anlägga köksträdgård i. En för grönsaker och en för örter och jordgubbar. Mums! Bakom dom ska jag antagligen ha en kaprifol och en klematis. På spaljé mitt i gräsmattan (eller det blir ju små runda rabatter). Till hösten ska det byggas en bod för redskap, utemöbler, gräsklippare och annat kraffs. Mot den ena långsidan ska jag ha röda vinbär. Det måste finnas bär för barnen att smaska på. Det hör till.

Vår altan är ganska stor så där behövs det en hel del blomarrangemang. Oj, vad roligt jag ska ha när jag gör dom.

I mitt huvud är min trädgård hur fin som helst. Vi får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar