22 juli 2010

Det här med läsning

Jag har funderat ett tag på det här med läsning. Jag är en person som tycker om att läsa böcker. Det har jag alltid gjort. Förr läste jag mycket mer än vad jag gör idag. Jag läser väldigt snabbt så det tar ingen direkt tid för mig att läsa en bok. Både bra och dåligt men främst bra.

Men de senaste åren har det hänt något och jag har undrat över det ett tag. Jag läser i stort sett aldrig skönlitteratur längre. Jag kommer inte till ro på något sätt. Jag läser de första sidorna om och om igen i flera dagar och sen lägger jag undan boken. Förr la jag aldrig undan en bok oavsett vad jag tycke om den. Jag läste alltid klart den. Inte längre. Jag har många påbörjade böcker liggande här hemma som jag med ganska stor säkerhet kan säga aldrig kommer bli färdiglästa. Tråkigt? Ja kanske. Jag vet inte riktigt.

Nyss kom jag på vad det handlar om. Varför jag inte läser som förr längre. Det har inte med tid att göra eller att jag har barn som inte ger mig lugn och ro att läsa. Läsa kan jag göra ändå. Det går utmärkt. Om jag har rätt bok vill säga. Och det är just det jag har kommit på. Vad som är rätt sorts bok. Nu förtiden är det inte skönlitteratur som är det som ger mig läsglädje. Nä, det är böcker där jag lär mig något samtidigt som jag får en läsupplevelse. Jag vill använda min lästid till att förbättra mig inom något område eller lära mig något om ett ämne som jag aldrig läst något om. Eftersom jag är hemma. Jag jobbar inte eller går i skolan så därför behöver jag få input på något annat sätt så det får bli genom det jag läser. Så faktaböcker är det som gäller eller skönlitterärt som bygger på någons verkliga upplevelse.

I min hög av böcker som jag ska läsa ligger just nu ”Hjärnkoll på vikten” en bok som handlar om hur hjärnan fungerar i relation till mat. Den tycker jag låter väldigt intressant. ”Att leva ett liv, inte vinna ett krig” av Anna Kåver som handlar om acceptans. ”Sockerbomben” som jag läst större delen av men vill fördjupa mig i mer. Det är väldigt intressant det här med hur kolhydraterna påverkar människan. Och ”Allt om näringslära”. Låter det spännande? Det tycker jag!

Den senast utlästa boken är ”Det du önskar kan du få” av Noelle Oxenhandler. Jag älskar den här boken. Den var otroligt intressant. Den handlar om Noelle själv som bestämmer sig att göra vissa förändringar i sitt liv. Hon bestämmer sig för att testa hur det här med önskningar fungerar. Kan man önska sig något och slår det in? Hon bestämmer sig att under ett års tid testa olika teorier kring önskningar. Man följer hennes liv. De människor hon möter. De saker som hon gör och i hennes läsning av en hel väldigt massa böcker i temat. Den är rogivande att läsa. Den är stämningsfull och jag fick en hel massa aha-upplevelser. Hon är väldigt ironisk och ganska krass i sitt sätt att tänka och kommunicera. Det passar mig utmärkt. Det är en bok värd att läsa.

Jag gillar tonen i boken och det fina språket. Det är bra jämförelser och plats för skratt och analys. Jag älskar hur boken börjar:

Det är i sig en gammal önskan att en önskan ska få något att hända. Önska ett palats och fiskarens koja blir ett slott. Önska dit ett hem och dina blanka, röda skor står plötsligt på marken i Kansas.”


(bild tagen från Natur&Kultur)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar