28 april 2011

Det här tänker jag på.

Plötsligt kom kliet i händerna. Jag vet aldrig när det ska dyka upp men oftast är det kring min födelsedag så ganska vältajmat i år också. Tankarna virvlar i mitt huvud. Vad ska jag plantera? Vilka blommor vill jag ha i krukorna på altanen? Ska jag hitta på något nytt eller köra på samma koncept som förra året?

Det är samma visa varje år. Trädgårdsböckerna kommer fram och jag bläddrar och bläddrar och tittar på alla fina bilder. Varje år inser jag att jag har minst en bok för lite och börjar leta efter den där boken som jag antagligen måste ha. Samma. Samma. Än har böckerna inte dykt upp men det är mest för att de är nedpackade i kartonger och jag orkar inte lyfta ner dem för att rota.

Jag har lite fröpåsar med diverse smått och gott som jag ska sprida ut lite här och var är tanken. Allt jag gör skriver jag ner i min trädgårdsbok. Förra året köpte jag massor med perenner till mina två större rabatter och allt står i boken. Vad de heter och vart jag pillat ner plantan. Fina mallar är ritade. I skala. Jag är så duktig.

Än så länge har det inte hänt så mycket i trädgården. Jag har mest rensat bort gamla torra saker från förra året och så har jag planterat pensér i en hink. Igår var en vän till oss som är trädgårdsmästare/trädgårdsarkitekt hit och visade oss hur vårt äppleträd ska beskäras. Det blev väldigt fint.

En ensam liten gullviva blommar i en av rabatterna. Det andra är bara grönt, men vackert grönt, än så länge. Ja ni ser att jag inte har rensat speciellt noga än med tanke på vad som skymtar bakom gullvivan.

Så det börjar allt bli dags att påta i jorden. Men det svåra är att bestämma vad jag ska ha i min odlingslåda. Där finns för tillfället bara jordgubbar. Det finns plats för lite grönsaker också. Vad ska jag välja? Jag vill att det ska vara enkelt och att det faktiskt ska komma något gott. Det är roligt för barnen när de ser att det blir något. Förra året hade vi morötter och det var väldigt populärt.

Det enda jag har bestämt är att jag ska örter i krukor på altanen. Vilka jag ska ha har jag ingen aning om än? Ja, ni hör. Inte mycket koll här inte. Mest kli i händerna men inte så mycket aktivitet i huvudet men det kommer. Ni får gärna lämna förslag på era favoriter i trädgården. Ätbara sådana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar