06 april 2011

Vem vill du vara eller vem är du?

Jag tänker mycket mest hela tiden. För det mesta tänker jag på saker som hör vardagen till som vad jag ska laga till middag och hur ska jag sysselsätta barnen idag när detta och detta behöver göras. Vad ska vi göra för rolig utflykt idag och ska vi ha med oss fika? Det upptar min hjärna hela dagarna. Men längst bak i huvudet på den där platsen som sällan får tid att vara centrum av mina tankar är det helt andra saker som maler. Där är det kärnfrågorna som rullar runt och beblandar sig med dåligt samvete men även ibland med en och annan känsla av att ha lyckats. Där ställs det frågor och det diskuteras vilt. Negativ samtalar med Positiv och de kommer aldrig överens. Alltid är det något de måste klandra den andre för. Sällan är de snälla mot varandra. Som tur är vinner oftast Positiv över Negativ men oj vad Negativ gnager. Negativ vill ha så mycket plats som möjligt vilket han ju till viss del får om man ska räkna in Tålamod, Trött och Irritation och med jämna mellanrum även Arg.

Jag vill helst att Tålamod ska hamna tillsammans med Positiv vilket är en kamp varje dag och ofta går det bra men de där dagarna då Trött tar över jag då blir det svårt. Då är det Irritation som tar överhanden och styr och ställer. Irritation tycker jag inte alls om. Irritation gör allt så tråkigt så Positiv gör allt för att mota bort. Usch usch vilket krig det blir då. Då känns inte den där platsen där bak i hjärnan så långt bak längre. Då tar den över. Blä för det.

Mina tankar upptas för tillfället mycket av hur man får balans på dessa saker. Jag vill ju vara lugn och harmonisk. Det vill väl alla antar jag. Lugn och harmonisk kanske jag är till viss del men jag är inte nöjd med nivån. Nivån behöver skärpas till. Och nej, jag ska inte åka till något ashram och meditera i tre månader. Det låter tokigt. Jag ska finna min plats här hemma genom att prioritera rätt men först ska jag komma på när jag ska ha tid med det och hur det ska göras.

Så vem vill du vara? Du får inte svara en god och hjälpsam människa. De flesta av oss vill vara den personen som har tid att alltid hjälpa andra. Nu syftar jag mer på dig själv i din vardag som en människa bland alla andra. Typ.

3 kommentarer:

  1. Jag vill vara den jag är .) Jag gillar min balans nu (minus hormonera då såklart). Man skapar så mycket sin egen inställning - den är ju det enda man kan ändra.

    SvaraRadera
  2. Att vara någons fru: Precis så är det. Inställningen man har styr allt. Tyvärr är det ibland svårt att skaka av sig en känsla/inställning, även om den är osann. Du har så rätt!

    SvaraRadera
  3. Jag vill vara lugn och utan oro. Slippa stressa upp mig och oroa mig över saker jag inte kan styra (eller försöker styra så gott jag kan). När jag gör allt det jag kan vill jag kunna känna full harmoni och lugn i att ödet styr mig dit jag är menad att vara.
    I övrigt är jag glad för den jag är :)

    Underbart söt uggleklänning nedan.

    Kram.

    SvaraRadera