15 april 2011

Generationsmys.

Då och då kommer min mamma hit på besök. Hon bor inte långt bort alls. Tjugo minuter med bil men oftast väljer hon att stanna någon natt eller två. Det välkomnar vi alla.

Att vara med mormor är något av det mysigaste som finns. Hon läser böcker, leker, går på promenader, köper glass, letar upp kaniner att klappa eller så trängs man tillsammans i soffan bara för att det är mysigt att vara nära.

När mormor är här får jag tillfälle att pyssla lite med mitt utan att hela tiden vara beredd på att avbryta för minsta lilla. Det finns någon annan som tar hand om de små behoven medan jag leker med mitt. Jag är där mitt i bland alla andra men koncentrerar mig på mina egna tankar. Det är härligt.

Min mamma och jag är lika på det mesta men ack så olika. Vi reagerar på samma saker och irriterar oss på samma sätt. Vi driver varandra till vansinne samtidigt som vi trivs i varandras sällskap. Mamma, jag och myran. Tre generationer kvinnor. Tillsammans. Och så lille plopp. Det är mysigt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar