26 april 2011

Symötestisdag - en sommarkjol.

Jag har gett mig på att försöka lära mig sy kläder. Jag tycker det är lite läskigt med klädsömnad för jag vill att det ska se så perfekt ut som möjligt vilket leder till att jag slår knut på mig själv.

Ett av plaggen jag sytt det senaste är denna sommarkjol till 60-årsfesten som vi var på på påskafton. Snabb och enkel. Stella blev väldigt glad.

Volangen pillade jag med ett tag. Inte för att det är svårt utan för att jag inte riktigt visste hur lång längd jag skulle behöva för att det skulle se fint ut.

Nu syr jag en kjol till mig själv i ett tyg som legat i flera år. Tycker jag att det blir fint så ska jag köpa mig lite fina sommartyger och sy flera.

P.S En bild på Stella i kjolen var omöjligt att få. Hon ville inte stå still. Så en annan gång kanske.

7 kommentarer:

  1. Den är jättefin. Jag vill också sy kläder men jag har inte suttit vid en symaskin på snart 20 år (högstadiet).

    SvaraRadera
  2. Den blev ju jättefin. Det är bra att öva sig på att sy barnkläder. Sen kan man kanske gå över till vuxenkläder....jag har övat i 4 år nu men fortfarande inte riktigt kommit igång med vuxenkläder. Barnkläder är ju så "förlåtande" med passform och så.

    SvaraRadera
  3. Vad fin! Med mammas hjälp sydde jag en cirkelkjol förra året. En länk till hur man gör hittar du här: http://petronellass.blogg.se/category/sy-sjalv.html

    SvaraRadera
  4. den här var ju söt som socker=) hade jag också gärna haft på mig=)

    SvaraRadera
  5. Fia: Tack! Det är bara att sätta sig och försöka. Jag lär mig under tiden.

    Klockarbarn: Ja barnkläder är förlåtande och roligt dessutom. Det börjar bli dags att avancera.

    Lillstrumpa:Tack! Vilken kul blogg du länkade till. Där fanns lite att titta på.

    eddy: Kanske får du sy en till dig själv. Inte svårt alls.

    SvaraRadera
  6. Den ser jättefin ut! Vad roligt att sy kläder, det är herrans många år sedan jag gjorde det. Men skoj är det! Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Den är jättefin. Jag skulle också vilja sy lite mer kläder men jag kan inte riktigt och så blir det inte bra och så tappar jag tålamodet...

    SvaraRadera