14 juni 2011

Symötestisdag - mönsterkonstruktion.

Nu är jag igång med att gå kurs. Hela dagarna mäter, räknar, ritar, klipper och provar jag. Mesta tiden går åt till genomgångar på tavlan av alla "ekvationer" på hur man räknar ut alla mått för att göra mönstrena personliga och de sista två timmarna på dagen utgår vi från våra egna mått och ritar upp. Det är verkligen hur roligt som helst. Det är lättare än vad jag någonsin kunde tro men ack så svårt ändå. Man ska komma ihåg så mycket hela tiden. Tillägg här och avdrag här och standardenheter här och så att lägger jag till på ett ställe ska jag komma på att dra ifrån på ett annat ställe. Min hjärna är ett enda virrvarr av siffror och streck.

Igår, som var första dagen, kändes det som jag satt på en mattekurs. Hela tavlan var fylld av ekvationer för olika mått för standardkjol att jag för en kort sekund undrade jag om jag hade blivit galen. Men entusiasmen för att jag faktiskt satt där och lärde mig något som jag aldrig trodde att jag skulle lära mig gjorde att jag tog mig förbi sifferångesten och fattade vad hon sa.

Så här ser det ut i mitt block. Mönster på det ena och det andra. Detta är en 7/8-dels kjol.

Jag som har en fobi för tabeller sitter och läser av mått som om det var det enda jag gjort i mitt liv.

I dag gick vi igenom grundliv och ärm med hög och låg kulle.

Förra veckan sydde jag ihop en vimpelrad som ska hänga i Stellas rum. Det gick fort kan man säga och det kändes trevligt att sitta vid symaskinen även om det var en så simpel sak jag sydde.

Imorgon ska vi fortsätta med att rita liv med insnitt och göra egna måttanpassade. Torsdag och fredag kommer att ägnas åt byxor. Ja och nästa vecka en massa fler saker.

Jag har så fantastiskt roligt men hjälp vad trött man blir.

3 kommentarer:

  1. Det låter som en kul kurs! Jag har alltid fått höra att jag syr hellre än bra, så jag kanske borde försöka lära mig lite mer... :-D

    SvaraRadera
  2. Så himla roligt det verkar!

    SvaraRadera
  3. Anonym20:20

    hej! Kan du berätta lite mer om kursen? Verkar spännande!

    SvaraRadera