05 april 2012

Att laga köttgryta.

Något av det enklaste jag vet att tillaga är köttgryta. Jag vet att många inte håller med mig men jag lovar att det verkligen är lätt. När det gäller köttgryta så finns det inte några direkta regler. Man tar det man har hemma och blandar ihop och sen kokar man det länge. Det viktigaste är verkligen just koktiden. Ju längre man kokar desto godare blir det. Tycker jag.


Så hur gör man? Först och främst behöver man välja vilket kött man vill ha. Det handlar om tycke och smak. En köttgryta på nötkött är alltid godast men vill man ha maten klar snabbare så får det bli fläsk. Grytan jag gjorde igår är gjord på fläskkarré. Fläskkarré funkar alldeles utmärkt just till köttgrytor för det gör inget att köttet är fett. Det blir bara godare då (men skär förstås bort om det är väldigt mycket fett). Börja med att skära köttet i lagom stora bitar och bryn i en gryta. Salta och peppra men salta inte för mycket för det ska i buljong också och den är ju salt.


En köttgryta är inte endast köttet du väljer utan vilka grönsaker du lägger i. Den viktigaste ingrediensen är gul lök. Alltid! Jag vill alltid ha i paprika och vitlök. Mycket vitlök. Morot är väldigt vanligt men jag tycker ju inte om kokt morot så det brukar jag hoppa över. Andra grönsaker som passar i grytor är selleri, champinjoner, purjolök och palsternacka. Finns säkert fler men jag kommer inte på de just nu. Skär grönsakerna du väljer i stora bitar och släng i med köttet. Vill du ha champinjoner i så lägg i de mot slutet så att de inte kokar sönder helt.


När det gäller kryddor så är det här också en smaksak. Jag är väldigt förtjust i timjan så det har jag ofta i. Annars är ju förstås kryddpeppar och lagerblad en klassiker i Sverige. Förutom dessa kryddor så går det utmärkt med persilja, chili (kan även tas färsk) och rosmarin. Sen så får man inte glömma buljong. Buljong är ett måste för att få en god smak på grytan. Jag tycker mest om hönsbuljong så det använder jag även till kött men det väljer man själv. Jag lägger i hela buljongtärningar. Två tärningar på ett kilo kött tog jag igår. Och sen har vi tomatpuré. Det måste man inte ha i men kan vara gott för det höjer smakerna. En matsked räcker. Det är inte meningen att man ska känna av tomatsmaken.

När kryddorna är i och alla grönsakerna så häll på vatten. Det ska vara så mycket att det nästan täcker köttet. Och sen ska det koka. Länge. Fläsk i 1½ timme gärna och nötkött i två till tre timmar. Koka upp tills det stormkokar och sedan sänker du värmer och låter det puttra för sig själv tills det är färdigt.


Det sista man gör är bestämmer sig för hur man vill ha såsen. Vill man behålla den som den är, vill man smaksätta mer, vill man ha grädde i och vill man reda den så den blir tjockare? Återigen en smaksak. Jag använder ofta någon smaksatt färskost för att ge mer smak men det beror helt på om jag har det hemma eller inte. Grädde vill jag alltid ha så det häller jag i och höjer värmen så det får koka upp igen. För att reda såsen använder jag Maizena Redning men självklart går det lika bra att blanda vätskan med mjöl och hälla i.


Ja så ska man ju förstås välja vad man vill ha till. Potatis, ris, bulgur eller något annat spännande. Och sallad. Jag tycker bäst om rivna morötter till.


Jag äter min portion helt utan kolhydraterna så på min tallrik såg det ut så här igår. Det var väldigt gott. Köttet ramlade sönder så där som jag älskar. Mums!

Hoppas ni känner att det faktiskt inte alls är så svårt. Om jag har glömt något så säg till. Det är en sak att laga och en annan att försöka komma ihåg hur jag gör.

3 kommentarer:

  1. Mmm, jag håller med dig, köttgryta är både enkelt och vansinnigt gott. Det bästa är ju också att det sköter sig mycket själv. Här hemma blir det mycket köttgryta och då inte bara nöt och fläsk utan även mycket hjort, vildsvin och kanin eftersom vi bor på landet. Jag har gärna rött vin och soja i min köttgryta också. Hjälp, nu blir jag sugen på köttgryta så det får det nog bli en dag i helgen. :)

    Ha en fin påsk vännen och ta hand om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart att man kan ha vin i och soja. Soja glömde jag helt enkelt. Köttgryta är nog nästan det bästa jag vet i matväg. Jag gör det ofta.
      kram

      Radera
  2. Har planerat in köttgryta en dag nästa vecka:) Och det är så himla bra, man kan verkligen ta vad man har, slänga i lite av varje och få variation från gång till gång. Mm, gott längtar!
    Ha en fin påskhelg!
    Kram Suz

    SvaraRadera