24 februari 2012

Nya frukostvanor.

På min väg mot ett bättre välmående ingår det att ändra mina matvanor och då framför allt mina frukostvanor. Jag har aldrig tyckt om att äta på morgonen. Jag har svårt att svälja och det känns som maten växer i munnen på mig. Att äta det första jag gör på morgonen är en total omöjlighet. Jag måste vara uppe och röra på mig en liten stund först innan jag ens kan överväga att äta något. Med andra ord är detta inte det lättaste projektet att ta sig an för min del men jag har bestämt mig för att bli en frukostmänniska.

Dagens frukost består av rågkuse med sallad, kallrökt lax, gurka och ett kokt ägg. Till detta en liten tallrik med frukt och ett glas med te. Visst ser det mumsigt ut?


Förutom frukosten så jobbar jag med att äta på regelbundna tider och fem gånger om dagen. En utmaning helt klart men också roligt. Till en början ett heltidsprojekt men jag hoppas på att det ska bli en vana med tiden. Att jag utan att tänka lägger ett litet mellanmål i väskan när jag åker iväg någonstans eller att det alltid finns färdigkokta ägg och kyckling i kylskåpet så att det ska vara lätt att ordna en lunch.


Jag försöker att äta mycket frukt. Jag älskar frukt men konstigt nog är jag dålig på att äta det. Det finns ju alltid massor med god frukt i affärerna oavsett årstid så det är ju inte svårt. När det gäller frukt så längtar jag efter sommaren när man kan köpa färska bär i massor.


För att må bra behöver man se över vad det är som gör att välmåendet inte är på topp och det sysselsatte jag mig med under hela januari. Jag såg över min vardag och mitt sätt att göra saker på och formulerade problemet och satt sedan och funderade på vilka lösningar det fanns. Detta har gjort att jag kommit fram till ett tillvägagångssätt och vad det är jag behöver ta tag i. Det har varit väldigt spännande faktiskt. Man tror att man har totalkoll på sig själv men det har man inte. Jag blev förvånad över mina egna ovanor som jag på något sätt inte insåg att jag hade. Testa så får ni se.

Och för er som nu oroar er för att jag ska dö eftersom det ligger apelsin på fruktfatet så behöver ni inte oroa er. Det har visat sig att jag kan äta ekologiska apelsiner. Lyckliga mig!

8 kommentarer:

  1. WHAAAAT?!! 'Ekologiska' apelsiner?! Okeeej???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt eller hur? Jag äter lite då och då. Frossar inte för det vågar jag inte.

      Radera
  2. Skulle inte orka äta allt det där på morgonen...Vad du gör det bra! Hejja dig!

    Trevlig helg! :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt kan jag säga att få i sig men jag äter långsamt och är envis. Jag är dundermätt när jag är klar. Tack för hejarropen!

      kram

      Radera
  3. Men det är ju fantastiskt att du kan äta apelsin. Det kan ju vara så supersmarrigt. Jag är glad för dig.

    Tack också för de fina, inspirerande frukostfotona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Jag är så glad för det! kram

      Radera
  4. Men det är ju fantastiskt att du kan äta apelsin. Det kan ju vara så supersmarrigt. Jag är glad för dig.

    Tack också för de fina, inspirerande frukostfotona.

    SvaraRadera
  5. Det ser jättegott ut men jag hade inte klarat av att äta så maffigt med starka smaker till frukost. Härligt att du kan äta ekologiska apelsiner :)
    Kram.

    SvaraRadera