26 oktober 2011

Adventstankar.

Här sitter jag vid min dator och ett enormt sug för att pynta advent kom över mig så nu sitter jag här och planerar vad jag ska ställa olika saker. Och självklart är jag inne och tittar på fina saker som jag tycker att jag behöver köpa men inte kommer att köpa för att jag egentligen har så det räcker. Men den stora frågan är om man verkligen kan ha tillräckligt med advents - och julpynt. Jag tror inte riktigt det.

Det är stora frågor i rörelse här nu. Ska jag ha röda adventsljusstakar i fönstret i köket? Ska jag byta gardiner i köksfönstret eller vill jag ha kvar mina fina kökshandduksgardiner? Vad ska jag ha för gardiner i vardagsrummet? Hur mycket pynt är för mycket pynt? Varför kan jag inte få pynta redan nu? Och alla dessa tankar om vad vi ska baka för gott till adventsfikorna och till julafton. För att inte prata om all god mat som ska lagas.

Man kan alltså konstatera att nu har julen nått vårt hem. Jag är igång.

4 kommentarer:

  1. Jag har också börjat tänka på jul och pysslet men inte maten..
    Ska bli så kul att sätta igång men inte för tidigt. Risken är att jag kan bli så mätt på glögg och rött så jag tröttnar innan julafton är här.

    kram

    SvaraRadera
  2. Tina: Ja det är ju faran. Man måste hålla sig till dagarna före första advent annars kan det bli tråkigt för snabbt.

    SvaraRadera
  3. Det är ju toppen om du tänker ut redan nu hur du vill ha det. Tänk vad smidigt det går när du väl ska pynta sen :) Och visst kan man pynta tidigt. Jag brukar ta fram det mesta till advent, eller åtminstonde till lucia. För efter julen njuter jag inte längre av pyntet, utan det är innan som jag gillar det. Kram

    SvaraRadera
  4. Allt och/eller inget: Ja visst är det smidigt. Jag tar fram allt utom tomtarna till första advent. Tomtarna får snällt vänta till lucia. Jag är likadan. Allt ska helst vara borta till nyårsafton. kram kram

    SvaraRadera