17 oktober 2011

Hemmamamma, sömn och måndagslistan.

Jag är beroende av sömn. Jag vet, det är vi alla men jag är ganska speciell med det här med sömnen. Jag behöver min nattsömn som helst ska uppgå till åtta timmar och gärna mer om möjligt (vilket det aldrig är). Om jag får sova mina timmar på natten så måste jag ändå sova på dagen. Det spelar verkligen ingen roll om jag lägger mig tidigt och sen sover tio timmar. Vid 11-tiden är jag så trött att jag inte kan tänka längre. Jag har försökt allt möjligt för att kunna vara vaken hela dagen men det är verkligen inte lätt. Visst jag klarar det någon gång ibland men oftast inte. När då Noel inte sover på nätterna vilket han ju i stort sett aldrig gjort sedan han föddes så blir det lite lätt katastrof. Lägg nu till att han det senaste dessutom vägrar sova på dagen. Hur kan han klara sig på sex timmars sömn? Han är ju inte ens två. Jag förstår verkligen inte. I natt var han vaken i nästan tre timmar. Från 03.30 och framåt och nu har han totalvägrat att sova sin dagslur. Vad innebär det? Jo, att jag är dundertrött.

Jepp, det är livet med barn. Det som jag valt för att jag vill ha det så men det betyder inte att man inte gnäller ibland och tycker att det här med barn känns helt omöjligt. Mina barn är de bästa i världen och det att jag är hemma med dem gör mig lycklig. Barnen är glada och nöjda och vi får alla ut bra saker av det här arrangemanget. Jag är hemma för att vi har möjlighet att göra så och att jag sen jag var yngre än vad jag är nu hade den önskan att kunna vara hemma med mina barn och uppleva deras alla stunder. Visst, jag gör mitt och städar och grejar och blir arg på dem och har inte alltid koll på varje utvecklingssteg men vem har det. Vi går på promenader, leker på lekplatsen, åker och leker med kompisar, pysslar och gör sånt där man gör tillsammans. Det är roligt. Framöver kommer jag att börja jobba igen. Då hoppas jag hitta ett arbete som jag kommer trivas med och som inte dränerar mig på all energi jag har som mitt förra gjorde. Livet är kort säger många men inte så kort att man inte kan hinna uppfylla sina drömmar. Drömmar som att vara hemma med barnen när de är små och hitta det där fantastiska jobbet. Ja och huset på landet och den fina trädgården men det är en helt annan historia.

Idag är det måndag och jag är glad för att:
  • min underbare man höstfixade trädgården. Fick undan alla trädgårdsmöbler och så.
  • jag hittade en bild på en fantastisk kjol i en Burdatidning, som jag nu måste sy (kjolen, inte tidningen).
  • lille Noel är frisk igen.
  • jag idag ska få hem min fina tjej efter en vecka utan henne. Det blev lite längre eftersom Noel blev så sjuk. Har saknat henne massor.
  • min familj är så underbar. Detta trots små barn som vägrar sova.
  • vädret är så där höstigt fint.

4 kommentarer:

  1. Åh det där med nätter är inte kul...sömn för mig är så viktigt. Annars blir jag ett monster så jag är grymt imponerad hur bra du klarar det! Vi har haft tur med vår dotter som vaknar på nätterna, men kan ligga i sängen och snacka i flera timmar och sen somna om...hon var heller aldrig förtjust att sova på dagen. Vilken fin måndagslista!

    SvaraRadera
  2. Trillingnöten: Jadu, jag vet inte om jag klarar det så grymt. Vissa dagar är jag allt ett monster. De nätterna han bara pratar är de bra nätterna:D

    SvaraRadera
  3. Men stackare! Sömn är bland det viktigaste som finns. Det var när jag började tumma på sömnen som min vägg mot väggen ökade till rekordfart. Kroppen måste ha sin sömn för att fungera som den ska. Så jag hoppas att er lille kille snart hittar tillbaka till bra sömnrutiner på natten.

    Hemmamammor får alldeles för liten creed i vårt samhälle. Ni utför ett enormt stort och viktigt arbete. Obetalt och ofta nedsättande kommentarer när ni istället borde hyllas. Heja dig! :)

    Ha en fin vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Lotta: Ja sömnen är helt avgörande för att hålla samman. Så är det bara. Att vara hemmamamma är fantastiskt. Tack för ditt hejande. Det gör mig väldigt glad! Jag har några tjejkompisar som också är hemma och vi har väldigt trevligt tillsammans och barnen älskar att leka ihop. kram på dig!

    SvaraRadera