26 september 2012

Rutiner.

Jag tänkte nog skriva ett långt inlägg om något av intresse men det har jag ingen som helst tid med just nu. Jag har en massa arbete som behöver bli gjort med en deadline idag vilket jag inte kommer hinna hur effektivt jag än jobbar. Jag knapprar intensivt på tangenterna och stryker på min att göra lista. Det är så tillfredsställande att se hur listan blir kortare och kortare men ändå lite påfrestande att se att det är mycket kvar. Jag känner mig inte speciellt stressad. Jag jobbar ju på bra och snabbare än vad jag gör kan jag faktiskt inte få till det.

Mina rutiner börjar sätta sig nu och jag ser att vardagen faktiskt går ihop. Dagarna löper på och saker blir gjorda. På morgonen blir jag väckt av Noel som för det mesta är gnällig. Jag förstår inte hur han kan vara så gnällig varje morgon men det går över så fort han gjort magen glad med välling. När vällingen är uppdrucken går han och jag och väcker Stella som motvilligt öppnar ögonen och sedan vill Noel hjälpa till med att lägga fram kläder till Stella. Barnen äter frukost medan jag läser en bok för dem. Det här med att läsa bok har jag nyligen börjat med och det är riktigt mysigt. Barnen håller sig lugna och vi får en fin morgonstund tillsammans. Alla kläder kläs på, hår och tänder borstas och till slut tar vi alla på oss våra ytterkläder. Noel tar sin nalle och Stella sin ryggsäck och vi travar mot bilen. Vi lämnar av Stella först och sedan tittar Noel och jag på spårvagnar på vägen till förskolan. Det är väldigt viktigt att säga förskolan för Noel för det betyder att även han går i skolan och det är samma som storasyster. Det är första etappen av dagen.

Andra etappen av dagen är när jag kommer hem till ett tomt och tyst hus. Jag ordnar mig min frukost och går upp till mitt skrivbord och sätter igång datorn. Jag läser GP, snabbkollar bloggar och ser vad folk håller på med på facebook. När frukosten är uppäten läser och svarar jag på mejl. Och sen sätter jag igång med dagens arbete efter en lista som jag med största sannolikhet fått av min chef via mejl eller så fortsätter jag där jag slutade dagen innan. Jag jobbar på tills magen knorrar och då äter jag lunch för att sedan fortsätta jobba. Om jag känner mig mosig i huvudet tar jag tag i köket och städar ordning där eller något annat litet som behöver städas. På så sätt får jag ett bra avbrott.

Den tredje etappen börjar vid tretiden då jag åker och hämtar barnen och vi har eftermiddag tillsammans. Den kan se olika ut. Pappa kommer hem vid 18-tiden och då har jag förhoppningsvis lagat middag som de antingen äter utan mig eller så äter vi tillsammans allihop. Om jag inte äter med familjen så rusar jag iväg på ett pass på gymmet. Träningen ska ju förstås fortfarande få plats i dagens schema. Klockan 20.00 ska båda barnen vara i säng och Mikaels och min kväll börjar. Vi försöker prata ikapp om saker och ofta sätter jag mig och jobbar lite till eller planerar morgondagen. Klockan 22.00 larmar min mobiltelefon om att det är dags att sova och oftast är jag redan så trött då att jag ligger i sängen. Jepp, jag har lyckats ändra mina sovvanor. Jag är trött redan kl 21.00 och klockan 22.00 längtar jag efter att sova. Det funkade!

Ungefär så har mina dagsrutiner landat och jag känner mig nöjd med det. Städning hinner jag med under små pass under dagen och det jag inte hann med tar vi tillsammans på lördagen. Väldigt skönt.

Ojoj, nu blev det ett långt inlägg i alla fall ju. Får ta och återgå till jobbandet. Ha en bra dag allihop!


1 kommentar:

  1. Skönt att ha rutiner tycker jag :) Som också är sköna att bryta ibland för att få livet lite mer spännande!

    SvaraRadera