02 september 2012

Höst och söndag.

I dag måste till och med jag erkänna att hösten är här. Det är med stort motstånd som jag tar ett steg in i hösten för jag älskar verkligen sommaren. Hösten är vacker men den betyder att vi är närmare vintern och det gillar jag inte. Hösten är härlig på sitt sätt. Att kura i soffan under en filt med en kopp te och en bra brittisk film är inte fy skam det heller. Jag hoppas på mycket av den varan i höst.

Pappa och Noel har begett sig ut på promenad i höstrusket, Stella är iväg och roar sig med kompisar medan jag i lugn och ro lagar söndagsmiddag. Det blir Stellas absoluta favoritmat. Kyckling ugn med marinad på mycket honung. Till det blir det sås med smak av söt honung, ris och majs. Söndagar är en lugn dag hemma hos oss. Större delen av dagen tillbringar vi i kyrkan och sen när vi väl kommer hem umgås vi med varandra och bara njuter av att det är söndag och vi har familjetid. Det hör inte till vanligheterna att någon är iväg och gör något annat på en söndag men idag blev det så. Vi får ta en lång gemensam middag sedan och prata om veckan som varit och vad som händer den kommande veckan. Jag älskar verkligen söndagsmiddagarna. Jag försöker alltid laga något som vi tycker extra mycket om för det gör ju att alla automatiskt blir glada. Det är ju bra.

Jag vet att jag ofta pratar om behovet av vila men det är så oerhört viktigt. Vi glömmer så lätt det i vårt stressiga liv. Vi flänger runt hela veckorna och försöker hinna med alla måsten och göra allt det där som vi tycker om samtidigt som vi ska sköta hem, vara med familjen och jobba. Det är slitsamt. Hjärnan hinner inte med. Vi behöver vila. Vi behöver samla kraft för att orka med vårt liv. Vi behöver tid att bara vara. Tid för att hinna tänka klart alla tankar som flyger runt i våra huvuden. Det är vad mina söndagar är till för. Vi är i kyrkan och sen håller vi oss hemma. Vi går inte i affärer, vi handlar inte, vi går inte på bio, vi äter inte på restaurang utan vi är med varandra och vilar upp oss och tar igen det vi inte hunnit med under veckan. Jag är så glad att det är så vi gör på våra söndagar. Det ger mig ro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar