09 oktober 2012

Periodisk fasta.

I helgen blev det en massa godsaker mest hela tiden. Jag kände mig som en ballong i magen av allt och tid för att äta annat än vad som stod på bordet hade jag inte tid med. Jag klarar inte av att äta kolhydratsmat längre har jag insett. Jag mår inte alls bra och känner mig genast trött. Potatisgratäng är nog inte det bästa då.

När den typen av tillfällen dyker upp då jag inte kan kontrollera vad jag äter så längtar jag alltid efter grönsaker i stora lass. Fina färgglada nyttiga grönsaker. Jag märker hur min kropp vrider sig av obehag av allt det den får i sig och hur den jublar när jag sedan kommer i fas igen. Det är en sådan skillnad på välmåendet. Jag kan inte förstå hur jag kunde äta på det viset varje dag förut.

 (bild lånad men jag minns i var jag hittade den)

På kvällarna när jag legat på soffan och försökt varva ner efter dagens ansträngningar låg jag och läste två böcker som jag hade laddat ner till mobilen. Båda handlade om periodisk fasta. Periodisk fasta är något jag varit nyfiken på ett tag och har funderingar på att prova på. Jag har aldrig haft några problem med att gå långa stunder utan mat så det känns som detta borde passa mig. Jag funderar på mathål mellan kl 14-21 och resten av tiden är det fasta som gäller. Någon gång i veckan får det kanske bli en 24-timmars fasta också men där har jag inte riktigt bestämt mig än. Jag väljer att lägga fastan under de tiderna för det passar min vardag bäst. Jag vill ha en timme efter att barnen har lagt sig så jag kan dimpa ner i soffan med något mumsigt och sitta helt för mig själv. Jag behöver det. Så därför får det bli de timmarna. Det är dessutom de timmarna då familjen är hemma. Att inte äta när de är borta påverkar ingen annan men att inte äta när de är hemma kan bli väldigt svårt, för att inte tala om vad jag lär mina barn.



Denna veckan får det bli galenskap när det gäller mat för jag har så mycket att göra så jag är glad om jag ens får i mig något alls men nästa vecka sätter jag igång. Det ska bli riktigt roligt faktiskt och jag behöver en utmaning nu känner jag. Allt har blivit lite för mycket som vanligt så det behövs en förändring.

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att höra hur det går!

    Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ser fram emot det. Känns spännande med något nytt.

      Radera