03 december 2010

Ambitiös?

Ambitiös – adjektiv

Framåtsträvande, lysten, arbetsam, flitig, uppåtsträvande

En kär vän till mig har fått mig att tänka på ordet ambitiös. Hon menar att jag har en tendens att vara överambitiös. Jag har tänkt mycket på det de senaste dagarna och funderat på vad det egentligen betyder. Vad innebär det att vara ambitiös? Sätter jag ribban för högt när jag ska göra saker? Själv tycker jag att jag har sänkt mina ambitioner. Jag har inte lika stort kontrollbehov längre och jag kan släppa saker som förr var väldigt viktigt för mig. Jag måste inte ha allt perfekt gjort. Jag nöjer mig med bättre än bra. Ibland till och med bra.

När man en gång gått i väggen står man med näsan mot den för alltid. Man måste hela tiden tänka på hur man ska lägga upp sin dag. Det får inte läggas in för mycket på en och samma dag och helst ska inget oväntat ske som gör att orken tar slut helt. Vissa dagar kan laga middag till familjen vara för mycket och en annan dag kan jag fixa värsta middagen till alla mina vänner och inte vara tröttare än vanligt. Jag vet inte hur jag ska reagera. Jag är alltid rädd för att denna gången är gången jag faller helt men bestämmer mig för att ha attityden att det inte kommer att hända. När man är sån som jag så kan man behöva fundera på ordet ambitiös men saken är den att jag har bestämt att jag inte är överambitiös utan jag hoppas att jag ska orka med det jag vill göra utan att ramla samman. Jag vill inte behöva sänka nivån i allt jag gör bara för att jag råkar vara en trött person med lite för mycket värk i kroppen. Jag är inte den typen av människa. För mig är det viktigt att få göra saker på mitt sätt även om jag ibland överdriver och ibland sätter ribban alldeles för högt.

Jag är en drömmande realist. Det är så det är. Jag drömmer om att lyckas med allt jag tar mig för men blir för den delen inte nedstämd om jag inte tar mig ända fram. Jag gillar utmaningar och jag trivs med att tro att jag klarar mer än vad jag tror.

Så jag tänker fortsätta att vara överambitiös men med viss måtta och jag tänker fortsätta att fundera på vad ordet ambitiös betyder för mig. Så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar