31 december 2010

Lugn i vardagen och sista dagen på året.

I går var det en lite jobbig dag. Jag hade fullt med saker som jag skulle göra. Ett rum ska tömmas för renovering och ett annat ställas ordning så att saker från rummet som ska tömmas ska kunna förvaras där. Jag fick inget gjort. Ingenting. Noel hade en dag då han behövde sitta och kramas i mammas knä mest hela tiden. Att leka och krypa runt ansåg han inte vara ett alternativ. Så kan det förstås bli när man har en ettåring hemma. Dagarna styrs av hans behov och vilja vilket är helt okej men lite frustrerad blir jag allt.

När det var dags för hans eftermiddagsvila dukade jag upp fint för en stunds lugn för mig själv. En kopp gott Roiboste, en bit mörk choklad och en tidning. Tidningen "Minnenas Journal" är ganska trevlig. Jag köpte den för att läsa Majas inslag från Husmorsskolan som var väldigt trevlig läsning. Mörk choklad och Roiboste är något av det bästa jag vet och jag rekommenderar att ni köper och testar ni också. Min favoritsmak är blåbär och lingon.

I dag är det sista dagen på året och vi röjer för fullt här hemma. I kväll blir det trerättersmiddag hemma hos systern. Det ser vi fram emot.

År 2010 är året som ett litet fantastiskt knyte växt upp till en livlig ettåring. Det är så speciellt med det första året i livet. Det är så mycket som händer och så roligt att få vara med och uppleva. Stella har börjat skolan, kan läsa helt fantastiskt och roas av att räkna matte. Mikael fick ett jobb under året efter ett halvårs arbetslöshet. Det skulle jag nog säga är en av årets höjdpunkter. Mitt år har varit upp och ner. Jag har njutit av att vara hemma med barnen och greja här hemma men tyvärr har jag haft ont hela tiden. I det stora hela har det varit ett bra år där jag har lärt mig en hel del om mig själv. Nyttigheter som jag tar med mig in i 2011. 2011 har jag planer för som jag hoppas ska gå att genomföra men främst längtar jag efter ett år med inte allt för många måsten. Jag önskar att husprojekten, de stora, ska bli klara snabbt så att vi kan njuta resten av året. Jag vill sitta i min soffa, i mitt ommöblerade vardagsrum, och brodera eller sticka. Jag vill stå i köket och laga god mat och baka smaskiga kakor. Jag vill bli bättre på att konservera mat för framtida bruk. Jag vill komma ifrån konsumtionssamhället och göra det jag kan själv istället för att betala en massa onödiga pengar. Och så skulle jag vilja slänga ut tv:n från mitt hem men det vet jag inte om jag vågar. Det år sådant som jag går och tänker på en dag som denna. Vad jag än drömmer om och önskar av det nya året så önskar jag mest av allt att få njuta av min underbara familj och att vi skonas från sjukdomar och annat trist som livet kan bjuda på. Ett gott år med spännande inslag låter som en bra plan tycket jag.

Ett gott nytt år önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar