10 december 2011

Brev till tomten.

Man ska ju skriva en önskelista till tomten så här inför julafton. Det har jag helt missat och antagligen är jag väldigt sent ute så tomten kommer nog inte riktigt hinna med mina önskningar. Man kan ju önska sig så mycket så det är svårt att bestämma sig vad man ska inrikta sig på. Önskar jag mig saker? Önskar jag mig rikedomar? Önskar jag mig finheter eller önskar jag mig sådant som är fyllt med känslor? Skulle tro att jag önskar mig lite av allt i en skön balanserad blandning med ett visst övertag på det sistnämnda.

När det kommer till saker är det faktiskt så att jag som vanligt inte alls vet vad jag önskar mig. Jag är inte den som duktigt skriver ner vad jag kommer på att jag skulle vilja ha men några saker dyker ändå upp i mitt huvud. Eftersom jag gärna fotograferar bättre än bra så skulle jag ju mer än gärna vilja ha ett makroobjektiv men eftersom det är så galet dyrt kan jag tänka mig att nöja mig med makrolinser och för att fotona ska bli extra bra skulle ett stativ sitta fint. Jag tycker ju om att läsa böcker även om jag sällan riktigt tar mig tid till det så vore det roligt att få en och annan av den typen som jag tycker om att läsa. Och till köket skulle det passa fint med en receptbokshållare i vitt. Jag brukar kunna ha en riktigt lång lista på saker som jag skulle vilja ha men under det senaste året har önskan av saker tystats något.
När det kommer till rikedomar har jag aldrig önskat mig att bli rik. Inte alls. Jag tror faktiskt inte jag skulle trivas speciellt bra. Men med en stundande utstämpling så skulle det nog ändå inte vara dumt med en extra liten slant. Det där lilla som behövs för att få månadsbudgeten att gå ihop. För vår del innebär det att bli ännu smartare med matbudgeten och inga onödiga inköp what so ever.
Och finheter. Jag vet faktiskt inte ens själv vad jag tänkte där om jag ska vara helt ärlig. Men det där lilla extra i vardagen skulle jag kunna känna att vi kan behöva i vårt liv. Och jag kan tänka mig att slippa allt för många svårigheter. I alla fall på samma gång. Det vore fint. Men tillbaka till det extra i vardagen. Ett besök på biografen någon gång ibland eller middag på någon restaurang trots att vi egentlige inte har råd. En film i soffan tillsammans med de jag älskar mest. Den typen av finheter gillar jag.
Men finheter blandat med alla underbara känslor som man känner när man är tillsammans med sin underbare man, sin otroliga dotter eller med sin ursköna son. Känslor av kärlek, glädje, förvåning, stolthet, beundran, häpnad blandat med precis rätt mängd skratt. Känslor som bubblar. Känslor av stor lycka för allt det vackra som jag har i mitt liv och som ger mig så stor glädje. Det är det jag önskar mig mest. Mitt liv som det är med massor av underbar kärlek som strömmar åt alla håll mot mig och från mig till er andra.

Så snälla tomten ta dig tid att läsa min önskelista. Kanske kan du pricka in ett och annat.

4 kommentarer:

  1. Önskelistor är svåra :) Men det är faktiskt så att man önskar sig mindre materiella saker och mer själsliga och upplevelsebara saker...det är skönt!

    SvaraRadera
  2. Hoppas tomten hinner. Låter som en utmärkt önskelista.
    Jag vill inte heller bli rik som i Rik, däremot önskar jag mig och min familj ekonomiskt trygga. Men den tiden kommer. Förhoppningsvis ganska raskt efter att jag tagit examen om inte förr.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Fin lista Dorro och självklart hinner tomten läsa din lista. Dottern läste i engelskan att tomten kan läsa röksignaler och därför eldar brittiska barn upp sin önskelista för att tomten ska kunna läsa den. Kanske något att tänka på. ;)

    Jag hoppas att du får en fin jul och många önskningar som slår in.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten: Ja mer av det själsliga är vad som gäller. Det kan man inte få för mycket av. kram

    Husfrun: Nä rik är inget jag strävar efter men som du säger, trygghet. kram

    Lotta: Men vad bra! Då ska jag genast elda upp min lista så att tomten kan läsa mina röksignaler. kram på dig

    SvaraRadera