14 december 2011

Vardagsmat.

Något man gör väldigt ofta är att laga mat. Det är sällan man helt hoppar över matlagningen för äta måste man. Jag är inget proffs på det här med att knåpa ihop middagar men jag är långt ifrån dålig på det. Min mat brukar uppskattas. Jag har lagat mat till min familj sen jag var 16 år. Till oss tre hemma eller till när det skulle komma gäster. Det har aldrig riktigt varit svårt för mig. Och jag gör det väldigt gärna. Att ha hem vänner eller familj på mat är något jag uppskattar väldigt mycket. Jag tycker om stökandet inför och att sedan sitta ner tillsammans är faktiskt ljuvligt.

Det jag gått och funderat på idag är vardagsmaten. Alltså den som man lagar om och om igen. Ganska ofta. Vissa blir uttråkade på att äta samma mat ofta men det blir inte jag. Det jag lagar ofta är det jag tycker mest om och då gör det mig inget om jag åt det förra veckan. Självklart lyxar jag till det med något lite extra på en vardag också ibland med oftast blir det husmanskost. Frågar jag de här hemma vad de vill ha till middag får jag i stort sett alltid samma svar. Fiskpudding, kyckling med sås och majs, lasagne, kåldolmar, fisk i alla former, klyftpotatis eller köttgrytor. Det finns många fler alternativ på vad de svarar men dessa var några av standardsvaren. Jag lagar gärna dessa matträtter för det är favoriter för mig också. Jag känner att det här med vardag är något man ska värna om. Att det är samma gör inget. Det betyder att vi trivs och att vi har det bra. Det betyder att vi är trygga i att vara med varandra och att det inte är så noga att ge sig iväg på äventyr utan är nöjd med det som finns här. Jag är en vardagsmänniska. Vardag är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar