21 december 2011

Moss -och blompyssel.

När man är så förtjust i att pyssla som jag är så blir det nog rätt naturligt att det blir en hel del pyntat så här i juletid. Jag kommer på saker jag vill skapa hela tiden och skaparandan kan man inte hejda hur som helst. Det enda som hejdar den är tiden och det kan man säga att jag märkt med mitt mosspyssel. Redan i november bestämde jag mig för att jag skulle ha en krans av mossa på dörren i december så jag tog med mig barnen ut i skogen och plockade mossa ifall att det skulle visa sig vara snö i december. Jag har gått här hemma och planerat att imorgon ska jag göra kransen men det har kommit något emellan hela tiden. Men igår. Igår tittade jag på "Jul med Ernst" på play för jag missade det i måndags och då kom kliet i fingrarna i gång så klockan 23.30 satte jag igång att göra en krans. Inte ovanligt för mig att jag kommer igång alldeles för sent på kvällen men igår var jag redan klar för sängen så man kan ju tycka att jag borde hejdat mig. Jag mossade på och det fick bli mossa till blommorna också för igår fick äntligen köpt lite julblommor. En julros och några vita hyacinter. Det enda jag saknar nu är en amaryllis men man kan kanske inte få allt.

Julrosen är verkligen vacker och den doftar gott också. Den fick en vit skål och lite mossa runt sig. Enkelt och fint.


Jag är barnsligt förtjust i vanligt gammalt snöre. Det blir fint till allt tycker jag.


En av hyacinterna fick snöre omkring sin mossbädd och jag blev lite kär i resultatet måste jag säga.


Dörrkransen är enkel den också och pryder nu vår ytterdörr. Hjärtana har jag lånat från vårt mosshjärta som prydde vårt bord när vi gifte oss. Mosshjärtat är fortfarande grönt och fint efter tre år och så planerar jag att det ska förbli. Hjärtana sätter jag tillbaka så fort julen är över.

6 kommentarer:

  1. Vilka tjusiga grejer du har knåpat ihop, gillar verkligen det där gamla snöret i hyacinten. Nu har jag lagt upp fikonmarmeladreceptet till dig på bloggen. Hoppas att du gillar den.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jättefint! Jag tycker om mossa, det är mjukt och vänligt på något vis. :-)

    SvaraRadera
  3. Å så fint du har gjort det.

    SvaraRadera
  4. min tekopp: Åh tack så mycket. Jag ska ställa mig och göra marmelad ikväll. Jag gillar också den med snöret mest. kram

    tinajo: Jag håller verkligen med. Mjukt och vänligt.

    Husfrun: Tackar tackar!

    SvaraRadera
  5. Kul! Mossa är härligt material. Kul att jobba med.

    SvaraRadera
  6. Kul! Mossa är härligt material. Kul att jobba med.

    SvaraRadera