30 november 2010

Det här med julklappar.

Julklappshetsen har börjat. Det märks så fort man tar sig ut till ett köpcenter. Jag njuter av att titta på när alla försöker filura ut vad de ska köpa. Varför? Jo, för jag är som vanligt klar. Jag ser till att alltid vara klar med julklappsinköpen till sista oktober. Jag klarar inte av att springa i affärer med resten av Sveriges befolkning. Det ger mig ångest och gör mig trött så jag låter bli. Jag går i affärer så lite som möjligt under december månad. Då gör jag mysiga saker hemma tillsammans med min familj istället.

Däremot finns det ett visst mått av julstress här hemma förstås. Det ska bakas en miljon olika sorters kakor och göras godis. Sedan ska all den goda maten lagas. Den stressen gillar jag för den hör julen till. Stressen tillsammans med dofterna av pepparkakor, saffran, julskinka och Jansson är underbart härlig. En annan trevlig stress som jag känner av är skapandet av julklappar. Jag gör alltid en hel del själv. Syr eller pysslar på annat sätt. Det hela slutar alltid med att jag sitter och syr frenetiskt natten till julafton men det hör till. Vem vet kanske kommer jag vara klar innan dess i år. Just nu ser det ut att kunna vara möjligt.

Just nu har jag en lussekattsdeg på jäsning och ikväll ska jag iväg på kyrkans årliga julpyssel. Jepp, julen är helt klart här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar