26 augusti 2011

Svårt att slappna av.

I kväll var planen att sitta i min säng timme ut och timme in och läsa allt det där jag har längtat efter att få läst hela veckan. Jag skulle skriva ner mina avbrutna tankar och se om de gick att få hela. Framför allt skulle jag försöka slappna av och varva ner och se om det kunde vara möjligt att få bort huvudvärken som bosatt sig i mitt huvud sedan två veckor tillbaka.

Det började bra. Stella och kompisen fick sitt godis och satte sig för att titta på Narnia och jag satte mig i sängen. Jag tror att jag satt och läste och skrev i en halv timme och sen började kroppen pirra och hjärnan gå på högvarv. Jag insåg ganska snabbt att axlarna var uppe vid öronen trots att jag skulle slappna av så jag satte igång att städa klädkammaren istället. Det behövde bli gjort men inte just ikväll. Det blev fel kan man säga.

Jag längtar så efter lugna stunder men när de väl dyker upp ja då blir jag rastlös och måste ta tag i något mer hands on. Oerhört frustrerande. Hur gör man för att varva ner egentligen? Jag tror jag behöver gå en kurs i avslappning. Finns det?

4 kommentarer:

  1. Det finns säkert avslappning...och övningar man kan göra hemma...det är svårt det där när hjärnan liksom inte vill slappna av och tänker på allt som måste göras.

    SvaraRadera
  2. Är helt övertygad om att det finns kurser i avslappning Dorro. Det är inte lätt det där med avslappning. Det tog många år för mig att lära mig att slappna av och än idag faller jag emellanåt. Mitt första steg var att korta listan. För även om jag inte skrev en lista på allt jag ville, skulle och borde göra (vilket jag gjorde ett tag)så fanns listan i huvudet och let's face it, allas våra listor är alltid löjligt långa. Vi tror att vi ska hinna ALLT på en dag och när vi då inte gör det blir et ett misslyckande och hjulet snurrar vidare. För mig handlade det helt enkelt om att korta ner listan rejält och se till att det fanns saker som jag gjorde för mig själv och mitt eget välbefinnade på den där listan och inte bara måste-saker. Och känna att jag duger som jag är, att jag är "good enough".

    Avslappning handlar mycket om träning Dorro. Det kommer inte av sig själv. Men det börjar alltid med dig själv.

    Jag hoppas att du får en avslappnad och fin helg tillsammans med din familj.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där med att försöka varva ner. Jag har kollat och det finns både kurser och andra avslappningstips.
    Var på biblioteket härom dagen och lånade en avslappnings-cd.
    Tänkte testa nu i helgen. Om jag har tid... :)
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten: Ja den där hjärnan. Ibland önskar jag mig en ny.

    Lotta: Ja det krävs träning och jag har tränat i många år men det senaste har det varit lite för mycket köra på så kroppen är på högvarv. Det där med att känna sig misslyckad det har jag faktiskt slutat med och listan den snurrar men jag kan ignorera den. Det svåra är att varva ner när tillfälle ges. Det är jag inte bra på. Tack för att du peppar mig och påminner mig om knepen. kram och tack!

    Ting och tankar: Ja det är ju det där med tid:P Jag har någon dvd här hemma som jag nog ska ta och testa.

    SvaraRadera