02 mars 2012

Dagens frukost.

Frukostprojektet pågår för fullt. Jag har ätit ordentlig och nyttig frukost varje dag i snart två veckor nu. Jag är lite chockad över mig själv faktiskt. Det har blivit riktigt roligt att ställa sig i köket och fixa ordning det jag ska äta på morgonen. Det blir ägg i olika variationer, grova smörgåsar med gott pålägg, yoghurt med bär eller utan och i stort sett alltid frukt.


Första dagarna var det verkligen inte lätt att tugga i sig allt och jag kände mig alldeles för mätt när jag väl hade lyckats. Nu kan jag utan problem få i mig allt men jag är fortfarande lite för mätt. Fördelen är förstås att jag känner mig nöjd länge efteråt.


Jag satsar inte bara på nyttiga frukostar utan försöker se till att resten av dagens mål också blir nyttiga. Den biten är lättare än frukosten för att laga nyttig mat är inte alls svårt. Det svåra är att äta på regelbundna tider men även det börjar jag få koll på nu. Det blir faktiskt tre mål mat och två mellanmål varje dag. Jag ser till att det sista mellanmålet hamnar på kvällskvisten eftersom det är då jag är som mest sugen på gott men inte ens det har varit ett stort problem. Att äta regelbundet gör att sötsuget inte blir lika påtagligt.


Jag lär mig en massa bra saker som andra människor vetat hur länge som helst och jag också i teorin. Det är verkligen intressant hur det här med att äta regelbundet, rätt och faktiskt rätt mycket gör att det pekar neråt på vågen. Fascinerande rent av. Det går långsamt neråt men det gör inget för det viktiga är att det går åt rätt håll. När jag kan komma igång med träningen (dumma hosta) så kommer resultaten komma lite snabbare.Som jag sagt tidigare: denna gången ska jag inte ge upp. Det ska gå.

1 kommentar:

  1. Den där frukosten ser ju hur smarrig ut som helst! Jag är en sån där som bara måste ha frukost, fast jag är inte så förtjust i att äta smörgås på morgonen, så min frukost består oftast av havregrynsgröt. Då klarar jag mig till mellanmålet. Och smidigt är det. Ibland när jag får fruktsallad över från mellanmål sparar jag det till frukost, och äter just yoghurt och fruktsallad som du. Men jag är för trött och lat vanligtvis att det inte blir varje dag.
    Vad roligt att du hittat rutiner för maten som passar dig. Sånt är ju viktigt. Visst är det fascinerande att vågen kan peka nedåt fast man tycker att man äter mer.
    Ha en fin dag! Nu ska jag till barnmorskan på kontroll. Kram Linda

    SvaraRadera